Fäll upp rodret på Pointen!

När jag stannar till vid en boj, brygga eller gren för att ta några minuters rast, så försöker jag tänka på att alltid fälla upp släprodret direkt!

Om jag släpper fotpedalerna, för att komma i viloställning, så händer det alltsom oftast att det förbenade rodret vrids kraftigt åt sidan. Det kan orsakas av vågor eller kanske akterlig vind.
(Det kanske finns andra kajaker som har liknande roderkonstruktion.)

Jag sitter där, slappar och ser dum ut, och märker ingenting förrän det är dags att paddla vidare.
Jag flyttar fötterna till pedalerna och upptäcker att rodret fastnat i sitt närmast bakvända läge!

Eftersom fästet för roderlinorna ligger nära akterdäcket, så kan knopen eller schackeln fastna mellan fästet och däcket.

Emellanåt har jag tvingats sätta full fart genom en vassrugge eller stryka förbi en boj i hög fart, för att rodret skall tvingas i rätt läge igen. Man kan nog försöka peta med paddeln också, men det är svårare än det kanske verkar.

Enklare alltså, att fälla upp rodret direkt.

Strmbrg, förnumstigare än aldrig den :)
 
Gummiband

Om du sätter tunn chock-cord från pedalerna fram till skottet så stannar det hyfsat i mitten när du släpper.

Annars är framfart alltid bra.

Olmar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.