Hur manövrera rodret?

Om man bortser från debatten om roder eller ej och förutsätter att man har ett roder. Vilka för- och nackdelar finns med olika pedaler, klaffar, pinnstyrning osv som finns? Få leverantörer har bilder av fotutrymmet med styrning men några har jag hittat;

Epic har en bred tvärgående balk med klaffar ovanpå,
De flesta med anor från ICF har pinnstyrning med plate eller full plate (för- o nackdelar?),
Commander type S härstammar från havskajaksidan men har pinnstyrning,
Några har centrala pedaler/hälstöd med klaffar ovanpå (ex Lettmann),
Sen finns massor av varianter med sidopedaler av olika modell och stabilitet.

Vad är för- och nackdelar med de olika systemen och under vilken typ av paddling!
 
Jag föredrar pinnstyrning som på Commander där du får ett rejält stöd/mothåll för fötterna!
Tycker man använder rodret mindre man sitter bara å finlirar ytterst lite kursen blir rak å fin utan onödiga kursändringar!
Sen finns det väl pinnstyrningar som är mindre bra! Men upplever att det finns mkt sämre pedalsystem! VKV´s nya ,Smart-Track å Lettmann´s är dock pedaler jag paddlat med å dessa tycker jag fungerar helt ok! VKV´s å Lettmann dessutom mittenplacerade(Lettmann går å vinkla ihop lite mer än orginal läget)
Sen om jag skulle vara ute i riktigt busväder med blåst stora vågor så tror jag att jag skulle föredra pedaler tycker dessa har lite större "utväxling" lättare att snabbt ändra kursen, i surf mm.
Tror det är därför Surfski har pedaler!
Gjorde en positiv "upptäckt idag sitsen på Speedliner gick att flytta fram den sitter rör på sidan å det är bara att skjuta fram den gjorde likadant med pedalerna å nu gick jag fri från den mittemonterade fikaluckan å kan ha fötterna lite mer ihop å kunde idag paddla utan att få nån som helst kontakt med kajaken med benen :)

/Janne
 
Senast ändrad:
Håller med Stuvarn. Pinnstyrning är bäst på slätvatten och motvind med stöd för fotbladet som då ger ett naturligt tramp.

Bra pedalställ har hälstöd som ger stöd för trampet oavsett hur mycket man styr. Pedalstyrning är rappare gör paddling i medsjö mycket mer avslappnad. T.ex. VKV släproder har ett sådant moment att det skulle bli väldigt obehagligt att styra med pinne i surf.

Jag tycker att ett bra styrsystem skall medge normalt bentramp även vid roderutslag utan att jag måste sträcka eller böja ett ben mer. Tycker därför att "butterfly" pedaler är obehagliga.
 
Vet inte om butterfly är detsamma som KalleAnkafötterna från Kajaksport?

Paddlade med dessa för en vecka sen och det var otroligt ansträngande när man behövde ta i i sned motvind. Fötterna behöver hållas statiskt i ett visst läge vilket gör att benen blir låsta. I det här fallet satt pedalerna mycket brett isär, och jag spottade och svor faktiskt.

Jag har även lite negativa erfarentheter av Lettmans pedaler efter som jag trots dåligt utvecklad benteknik har svårt att ta i och hålla fötterna stilla. En fördel är om den rörliga delen av pedalen är så liten som möjligt misstänker jag, dvs så att den fasta delen stöder foten ordentligt.

Naturligtvis vänjer man sig vid olika lösningar, men pinnstyrningen (som tar ett tag att vänja sig vid) har väl den fördelen att man flyttar foten eller tårna ganska lite, och sedan har man ändå fullt och fast stöd för foten. Full plate eller plate har nog för mig rätt liten betydelse.

Av pinne har jag dock lyckats få lite skavsår, vid låång barfotapaddling.

En styrning till är förstås "svängelstyrning".
 
Håller med

om det hittills skrivna i tråden.

Men styrsystemet hänger ihop med rodret. Ett stort roderblad kan behöva stor kraft för att tygla och då är pinnstyrning inte lika starkt som pedalsystem.

Föredrar själv ett litet hydrodynamiskt effektivt roderblad och pinnstyrning. Skulle gärna testa ett balansroder.

Kajaker är dessutom olika kursstabila i grunden. Det är lättare att få bra roderverkan på en kajak med mindre kursttabilitet utan roder. Rodet kan vara nödvändigt för kursstabilteten på lådor med ringa kursstabiltet.

Thure
 
om det hittills skrivna i tråden.

Men styrsystemet hänger ihop med rodret. Ett stort roderblad kan behöva stor kraft för att tygla och då är pinnstyrning inte lika starkt som pedalsystem.

Föredrar själv ett litet hydrodynamiskt effektivt roderblad och pinnstyrning. Skulle gärna testa ett balansroder.

Kajaker är dessutom olika kursstabila i grunden. Det är lättare att få bra roderverkan på en kajak med mindre kursttabilitet utan roder. Rodet kan vara nödvändigt för kursstabilteten på lådor med ringa kursstabiltet.

Thure

Med mitt förflutna som kappseglare är jag förvånad att inte fler kanotroder är balanserade, dvs har vridcentrum en bit bakom framkant av rodret. Då blir det en servoverkan som gör att det inte behövs lika stora krafter att vrida ett större blad. Nackdelen är att kursen kan bli vingligare om man inte har stabilitet i mittläget.

Min syster har en Trapper Laxen 530 tvåmanskanot med pedaler av den typ som Mezzner så talande beskriver. Mycket besvärande statisk ställning krävs...
 
SmartTrack

Hej!

Jag kör med SmartTrack och har ingen anledning att byta till något annat.
Det har pedaler men de är delade på ett fast fotstöd och de rörliga pedalerna som styr rodret.
Rodret i sig och infästning med mera har sedan även det en del fördelar, det finns mer att läsa på sidan nedan.

Sedan är det säkert som med roder/skädda, alla har sin favorit och har man lång erfarenhet av något som man byggt vidare sin teknik på så är det svårt att byta...

http://www.rutabaga.com/page.asp?pgid=130

mvh,
Daniel
 
Jo Smart-Track pedalerna funkar bra + mkt lätt att justera! Synd bara att anläggningsytan(det fasta stödet är lite för litet å avrundat(som en potatis ungefär) Jag paddlar oftast barfota å får ont under foten om man trycker på lite!
Får inte det på varken VKV´s eller Lettmann´s där kontaktytan är plan!

/Janne
 
Smarttrackpedalerna kan monteras på olika bra sätt har jag kunnat konstatera. Det finns montage med pedalerna sittandes på distanser så att de hamnar relativt mitt i kajaken och med tådelen rakt ovan fotdelen.
Har även sett exempel på hur de ibland monteras längst ut mot skrovet, och på de ytor av skrovet som lutar så att man måste sitta med tårna pekandes i minst 45 grader utåt.
I övrigt är pedalerna underbart enkelt omställbara från sittbrunn. Kanske den smidigaste justering jag sett överhuvudtaget.

Och jo Erik, det var nästan en sån K2:a jag paddlade, fast den som är 6,10 och utan Trappernamnet. Visst är det brett när paddeln ska ned osv, men själva pedalerna var verkligen det som förstörde paddlingen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.