Stå upp lina

Har för mig att stigbygeln har diskuterats här tidigare och ja, kan säkert vara ett bra tillbehör för den som upplever det som svårt att "åla" upp på kajaken vid kamraträddning. Det jag tycker man kan invända mot är tekniken i bildserien där man via stigbygeln kliver upp till sittande på bakdäck. Vid bara lite sjögång blir det mycket svårare att hålla kajaken still i och med den höga tyngdpunkten. Går ju fortfarande att kombinera stigbygeln med att lägga sig med överkroppen på akterdäck för att sen "skruva" sig ner/i som i en vanlig kamraträddning.

Som hjälpmedel vid urstigning har ju även VKV plockat fram lösning som jag tycker ser ännu bättre ut för de som har svårt att trycka sig upp.

/Rickard
 
farlig...

Kreativt men känns lite svårt att det inte kommer att kopieras...

http://www.design.farleden.net/youtube1.php

Ännu en lina att trassla i sig i. Forspaddlare har väl sällan lina mellan paddel och kajak sm turpaddlare brukar ha. I stökigt vatten äkar risken för farlig intrassling med flera linor och i lugnt vatten är kanske nyttan med fotsteget mindre.

/Patrik, som vid plurr ålar upp på mage på akterdäck utan lina
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.