Snöläget i Jämtlandsfjällen?

Planerade att sticka upp på en förlängd weekendtur till Jämtlandsfjällen med brorsan innan vinterföret lagt sig. Utanför mitt fönster i Umeå har det dock redan snöat drygt 1 dm... Finns det någon (jämte) därute som varit i sylarnatrakten på senaste, eller åtminstone kan ge mig tips om vädret? Finns det någon bra hemsida för att kolla aktuellt (fjäll-)väder?

tacksam för snabba svar

/Anders

Hejsan här kommer ett svar från en Jämte

Har inte nyss varit i Sylarna. Dock var jag i Anaris fjällen förra helgen och i Lunndörrsfjällen helgen innan. Inga problem med vandring p.g.a snötäcket då. Men vid en toppbestigning så jag att det var mer snö åt Sylarna till.

Dessutom har det kommit lite mer snö de senaste dagarna. Ser Oviksfjällen från fönstren på lägenheten och de har på några dagar blivit klart vitare.

Något säkert går således alltså inte att säga om snödjupet, det kan ändras snabbt på några dagar (timmar ;-) )

Men helt säkert kan du vandar någonstans i Jämtlandsfjällen, Sylarna dock verkar vara mer snö än övriga Jämtlandsfjällen. Tänk dock på att det nästan är "vinterutrustning" som gäller.

Mvh

Jimmy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips