Snöläge i Abisko/Riksgränsen i juni

Hallå allihop!

Jag funderar på att dra en (lång)helg norrut i förhoppning om att kunna åka lite skidor. Tänkte spontant att dra till "Tältlägret" och göra enklare toppturer på Tjåmuhas och Girons nordsidor.

Är det någon som vet vad man kan vänta sig för underlag där? Går det till och med att skida dit från Abisko, eller måste man gå?

Tips på andra liknande ställen där det går att sätta upp ett basecamp och göra lätta toppturer under en helg i början av juli? Helst med tågaccess...
 
Den tiden skulle jag spontant välja Riksgränsenfjällen. Fint att sätta upp läger i Vássevággi ("Soldalen") och tura på Vuoiddasriida och Vassitjåhkka.
 
Den tiden skulle jag spontant välja Riksgränsenfjällen. Fint att sätta upp läger i Vássevággi ("Soldalen") och tura på Vuoiddasriida och Vassitjåhkka.

Tack för tipset, det ser ju fint ut! Jag ska tillägga också att jag kommer köra med min sambo som inte är så glad i brant åkning... ännu :) Anledningen till att jag inte hade Riksgränsen som första val är att det ser lite brantare ut runt Vassitjåhkka. Finns det turer på de fjäll du nämner som även är lättare, dvs 20-25 grader?
 
Tack för tipset, det ser ju fint ut! Jag ska tillägga också att jag kommer köra med min sambo som inte är så glad i brant åkning... ännu :) Anledningen till att jag inte hade Riksgränsen som första val är att det ser lite brantare ut runt Vassitjåhkka. Finns det turer på de fjäll du nämner som även är lättare, dvs 20-25 grader?

Standardvägen på Vassitjåkka är inte så brant/svår, Vuoiddasriida är lite brantare vissa bitar (kolla ex Ekenstams Topptursbok för rutter). Men annars är ju baksidan av Nordals (Kattertjåhkka) lätt, men då är det ju bättre med bas nära Katterjaure. Det finns fina lätta sluttningar längs ryggen mellan Vassevaggi och Katterjaure också.

Jag har inte turat på Giron och Tjåmuhas, det går säkert att hitta fin snö på höjd där också men nere i Abisko är det snöfritt just nu (frågade en bekant nyss).

Bifogar en liten inspirationsbild. Vuoiddasriida precis bakom min polare. Det här är vid den lilla prismastugan i Vássevággi (det finns ett fräscht dass där också) :)

Annars är det fint/hyfsat lätt runt Låktatjåkka också.


Soldalen-4149.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.