Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge?

Gusbo, packraft vet jag inte ens vad det är för något modernt påfund…

Stockholm ligger lite avsides när det gäller Svine J . Jag tror att det blir svårt att ta sig dit på en dag från Stockholm – men med flyg kanske det går om tiderna passar ihop med båten till Salto – och om du är villig att ta dig ca 2o km till Sito + 5 till fram till föreslagen tältplats.

Tore47 föreslår en annan bra lösning att ta sig upp till Rapadalen.

Du kan även ta flyg från Sjöfallet till Pätsaure /Pietssaure – eller till Vaggevare (jag tror inte att dom vill landa i Svine). Priserna är inte jättehöga men det kostar en del.

Jag tror inte att det finns någon roddled kvar i Sitojaure längre – men man vet aldrig…

Pietsaures sandurfält är en intressant plats. Sitojaure var uppdämd av is i slutet av istiden och dess vatten rann mot Pietsaure och ned till Langas via den Kanjon som finns där – det var så detta sandurfält bildades en gång i tiden. Hela området här är fullt av gamla sjöstränder långt upp på fjällsluttningarna från den sjö som fanns här en gång i tiden.

Thomas

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Pietsaure och packraft

Gusbo, packraft vet jag inte ens vad det är för något modernt påfund…
Kul att få höra hur detta landskap formades (Pietsaure)

En packraft är en bärbar gummiflotte. Den togs fram för flodövergångar och begränsad forsränning i Alaska. En kul ny pryl. Den minsta väger bara 1,5kg. Här har du några exempel:
https://www.alpackaraft.com/store/index.cfm?CategoryID=53&do=list
Att ha med sig en sådan flotte öppnar ju upp helt nya möjligheter för hur man kan lägga upp en tur.

Jörgen har också skrivit om hur han "packraftade" i fjällen i år:
http://www.fjaderlatt.se/

Tack, då vet jag vad packraft är för någonting! Tror inte att det är någonting för min numera. Få saker kan numera slita mig från min sköna länsstol, min whisky och mina cigarrer…

Läs lite om geologi i fjällen, finns lite böcker om detta – och turen blir ännu mer givande eftersom man då förstår varför saker och ting ser ut som dom gör. Det är intressant att kunna ”läsa av” ett område.

Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips