Snabb på vikingarännet med stavar

Hej, någon som kan ge info om hur man kan åka fort på vikingarännet med stavar? Vad ska jag ha för pjäxor/skridskor? Åkte förra året med stora pjäxor med fast häl samt längdstavar och hamnade på 44:e plats. Nu vill jag uppgradera utrustningen - men till vad?
Tacksam för svar!
189cm, 42 i skor, 80kg
 
Första delen av mitt svar

kanske du uppfattar som goddag yxskaft.

Det går på bra is fortare att åka långfärdsskridskor utan att använda stavar speciellt om du åker i en grupp där man hjälps åt och växeldrar och ligger tätt ihop.

Så ett sätt att trixa är möjligen att anmäla dig till klassen med stavar men inte ta med stavar utan starta tillsammaen med de fösta som inte har stavar. Då kanske du vinner stavklassen utan att ha använt stavar! Om funktionärerna köper detta har jag ingen aning om.

Allmänt sett så är det skor som passar dig som du skall satsa på i första hand. Sedan kanske anpassa skridskor till dessa skor. Löshälsskridskor kan vara lite snabbare men om det gäller med stavar vet jag faktiskt inte men skulle tro det. Att kunna justera skenan i sidled är en fördel. Sätter du skenan mera medialt kan du få till längre skär med mera böjda ben.

Thure
 
Utan stavar...

Intressant - känner att jag blir snabbare med stavar, men det kanske beror på bristande teknik. Tack, jag tar åt mig och funderar över ditt resonemang.

Ang. pjäxor - ska man satsa på en "skatingpjäxa" tänkt framförallt för skidåkning och en vridstyv skridskor typ "http://shop.kgoutdoor.se/mogema-xc-pro/105-0"?

Tack!
 
Kom just att tänka på att grabbarna som åker 'fri stil' (skate) på skidor åker utan stavhjälp på sin 'högsta växel'.
Torbjörn
 
Lite OT

Teoretiskt sett skulle det kanske vara en effektiv metod att sätta skenor på stavarna och åka ”skridskor” med armarna också. Gör man det i motfas med bena borde det gå att utveckla mer kraft från bena, utöver tillskottet man får från armarna. Lite som att hastighetsåkarna håller högre fart i kurvorna där motkraften (från ”centrifugalkraften”) är större.

Om detta går att omsätta i praktiken är jag mer osäker på. Samt vilket ramaskri det skulle bli från alla traditionalister om det visade sig fungera. Metoden borde åtminstone minska risken att bli omkörd på smala sträckor ;-)
 
@Ot
Har lite svårt att tro att du skulle få ut tillräckligt mycket kraft till skenorna via nästan 2 m stav.
 
Problem

Har nu provat ut ett par Salomon skatepjäxor .Har förstått vilken bindning jag ska ha. Nu återstår skridskor. Har på forumet förstått att skyllermarks blå skulle funka. Dock verkar de flesta ha rottefellabindning förmonterade?? Verkar vara slut i hela Stockholm (skulle behöva mellanlängden). En försäljare säger då att - Nej, skyllermarks blå är inte tillräckligt vridstyv, du ska ha en Zandstra - och då en TANGO (som verkar vara den enda som funkar med SNS?). Ser att den verkar vara den billigaste av Zandstra lös häl skridskorna.

HJÄLP! Vill ju ha ett par snabba skridskor tills träningen ikväll!
 
Argumentet

Vridstyv är klent. Zaandstra har tvärt förskepp och många åkare gillar inte att den klarar buligheter sämre än andra modeller. Skyllermarks röda och blå är uppskattade. Men olika spår för Salomons och Rotefella! Se till att det blir rätt. Kan vara svårt att få tag på Salomonvarianten? Nån som har koll?

Thure
 
mellanlängd?

Utan att veta men är det inte så att teoretiskt så är längre skridskor snabbare bara man har kraften och tekniken att "driva dem"?
Men det kanske blir för klumpigt med 42 i skor på läng skena. Däremot är ju inte vikingarännet några snäva svängar direkt....

Säg gärna emot om jag har fel...

/Patrik
 
Tack för hjälpen

Hittade Skyllermarks blå för SNS på alviks cykel - och bindning på Alewalds. Nu blir det åka av!

tack

Pierre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marcusdk Strl Lundhags/Almgrens snabb !! Långfärdskridsko 14
snusmumriken83 snabb hjälp ang. lundhagsbryne Långfärdskridsko 2
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
LisaJ snabb rådgivning! Långfärdskridsko 4
Jonas.O Almgrens snabb + lös häl? Långfärdskridsko 3
mararv inställning av Almgrens Snabb Långfärdskridsko 4
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
JATI ALMGRENS SNABB Långfärdskridsko 6
skrinnare Almgrens snabb äter pjäxklackar. Långfärdskridsko 0
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.