inställning av Almgrens Snabb

hej, håller på och ställer in bindningen på julklappsskridskorna.
Upptäckte att det går att få bakre bindningen att klämma åt i spåret i klacken på pjäxan där kabeln på en kabelbindning ska ligga. den lösningen känns skonsammast för pjäxan - bindningen ligger inte an mot varken läder eller sömmar, men däremot så är anläggningsytan inte så stor och jag är lite rädd att skridskon kanske lostnar. Någon som erfarenhet av detta?
nu sitter bakre bindningen i de bakersta hålen och främre bindningen nästan så långt fram det går att få den. med andra ord så går det inte att få på en större pjäxa. det är å andra sidan inte aktuellt heller då mina fötter slutat växa för länge sen, men - är det ett tecken på att jag borde ha längre skridskor? jag har 55 cm nu, borde jag ha längre? lägger jag bakre bindningen ovanpå klacken så kan jag flytta fram bindningen ett snäpp.
 
Kraften i bindningen är väl riktad mest nedåt, att ha den på den brukliga kanten är sannolikt bäst. Vid bra förhållanden går det kanske bra med vilket som, men vid sämre underlag lossnar ev skridskon. Beträffande längd antar jag att du inte har 55 utan kortare, trenden för tillfället är just korta skridskor.

Mvh Raymond
 
lite osäker på vad du menar med den brukliga kanten men antar att du menar att bindningen ska sitta ovanpå klacken och inte i spåret?

jag mätte skridskorna och de är 54 cm långa (står 55 på kartongen). vet inte hur man normalt mäter skridskor - om man mäter glidytan så kanske det kryper neråt 50 cm.
 
Tips

Har denna modell själv. Mitt tips är att du bör använda klackens överdel, annars lossnar skridskon. Har erfarenhet att skridskon kan lossna även vid bra förhållanden. Tänk på att efterjustera hårdheten i infästningen efter ca 10 minuters åkning.
 
Det är nog svårt att hitta längre än 55 cm. Längden är fullt tillräcklig. Jag tycker också att möjligheten till inställning i längsled är lite för liten på Almgrens Snabb, beror säkert på vilken känga man har. Jag har för mig att Thure skrev att han borrade upp nya hål framför spåren för frambindningen.

En sak när det gäller Almgrens Snabb är att metallen i bindningen är mjuk men den L-formade metallpinnen med plastbiten på som används för att justera bindingens höjd med är hård. Det är viktigt att inte justera bindningen så tajt i höjdled så att det blir för kraftigt spänn där L-pinnen fäster in i metallen. Ligger L-pinnen emot för hårt kommer den ganska snabbt att förstöra metallen i bindingen och börja glappa (eller rentav trilla av), dålig konstruktion.

-Palle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.