Inställning i sidled

När man ställer in skridskon i sidled - ska man då kunna balansera bekvämt på skenan hemma på golvet? Eller infinner sig den rätta balansen först på isen? Det heter ju att man "ska komma upp på skäret/ytterskäret" på isen. Innebär det att man ska placera foten längre utanför skenan än vad som ger bra balans på golvet?
 
Det går bra hemma. Har för mig att jag hört om folk som tagit av bindningen och vänt uppochner på skridskon och stått på skenan med kängan för att se var balanspunkten är.
Börja med att det känns balanserat. Känner du att du har svårt att komma upp på ytterskär är det nog bättre att jobba på pendel, det är viktigt att kunna stå avslappnat på skridskon.
Har också för mig från en gammal diskussion att det för ytterskär etc mer diskuterades hälplacering i sidled än tåplacering. Thure kommer säkert ihåg bättre.

-Palle
 
Svår inställning

Det måste finnas någon enkel metod att på ett ungefär hitta och ställa in sin "egna balanslinje", så att man kan åka hyggligt utan några större stilambitioner, med stöd av stavarna. Om man inte kan ta riktiga skär utan mestadels får farten genom stakning blir turen inte alltför givande.
Vet någon något om den ortopediska biten i det hela? Går det att bygga upp under hålfoten, tills någon form av balans infinner sig? Ortopederna tycks inte veta något om pronering i samband med skridskoåkning.
Hart fått rådet att fråga hastighetsåkare om rätt teknik, men de vill inte tillåta bruket av stavar vid teknikträning och därmed faller frågan för min del. Ramlar direkt utan stavstöd.
 
Det

går att kompensera lite för skenplaceringen genom knä och höftvinklingen.

Det är dynamisk balans man eftersträvar och den blir inte samma som den man kan få hemma om man balanserar på upp och nedvänd skena.

Kan man stå på en skridsko och glida långt och rakt och svänga lite fram och tillbaka genom att lutapjäxan åt höger och vänster så har man ställt in skridskon hyggligt i sidled. Behöver du stavar som balanshjälp så använd stavar.

Jag rekommenderar att hälen har ca 60% av ytan lateralt om skenan och skenan mellan stortå och andratån framtill som förstainställning. (Detta överenstämmer väl med den fasta placeringen på hastighetsrör och bandyrör)

Optimal inställning kan skilja lite på höger och vänster fot. Skruva lite fram och tillbaka och testa.

Thure
 
Tack Thure!

Jag sliter verkligen med detta. Grundproblemet är vänsterfotens pronering. Ortopederna tycks inte begripa sig på den defektens inverkan på skridskoåkning och har därför ingen hjälp att erbjuda. Att vandra, jogga eller gympa erbjuder inga problem.
Jag kommer helt enkelt inte "upp på ytterskäret" utan måste pendla så kraftigt med kroppen att jag hamnar utanför balanslinjen och kör omkull. Proneringen har kommit smygande, varför jag i början inte riktigt förstod, vad min gradvis försämrade åkförmåga berodde på.
Hörde talas om en mycket duktig åkare, som inledningsvis hade samma problem som jag. Han fann lösningen genom att bygga ut skridskons fotplatta så att vänsterfotens skena hamnade avsevärt åt höger bakifrån sett. Misstänker att kroppen i så fall tenderar att falla mycket kraftigt åt vänster. Vet Du eller ngn annan ngt mer om sådana experiment?
 
Vad har du för skridskor?

Har du möjlighet att förskjuta bindningen? Vilka modeller skridskor, pjäxor och vilka inställningar har du prövat hittills?
/Peter
 
Tror

att det kan funka att göra som du beskrivit.

Klart värt att prova. Ofta går det att borra nya hål och åstadkomma en kraftig sidoförskjutning.

Thure
 
Skridskotyper

Har du möjlighet att förskjuta bindningen? Vilka modeller skridskor, pjäxor och vilka inställningar har du prövat hittills?
/Peter

På Skyllermarks modeller med fast häl kan bindningarna förskjutas i sidled. Eventuellt måste man borra nya skruvhål som Thure påpekar.
Skridskor med lös häl är vanligtvis besvärligare att justera i sidled. Skyllermarks blå är dock enkelt justerbara.
 
Jag rekommenderar att hälen har ca 60% av ytan lateralt om skenan och skenan mellan stortå och andratån framtill som förstainställning.

Jag förstår inte stycket. Menar du verkligen yta, eller är det 60% av hälens bredd som ska vara på ena sidan av skridskon? Vad betyder lateralt? Var på foten i längsled är hälen? Är det mitt under bakre trampdyna, eller är det längst bak på foten?

Denna typ av frågor funderar jag på just nu :)
 
Fötter

är komplicerade. Föreslår att du tittar på skissen i den här texten mhttp://www.sssk.se/utrustning/index.htm
Då kanske det blir lättare att tolka mina rader i inlägget ovan. Jag menar den del av hälen som är mot golvet om man står upp barfota på ett hårt golv.

Thure
 
Senast ändrad:
Ordkunskap

Medialt är mot mitten i det här fallet menas insidan av foten. Lateralt är ut från mitten dvs mot lilltåsidan av foten.

Thure
 
Dynamisk balans

Thure, skulle du kunna utveckla tankarna om "dynamisk balans" jämfört med "statisk balans"? Jag har själv försökt att hitta rätt balans genom att balansera på en upp och nedvänd skridsko, men är inte helt nöjd med resultatet.

Det förvånar mig att hälen inte skall placeras rakt ovanför skenan, men jag har i och för sig inte hunnit prova placering av hälen enligt skissen i din länk.

Glider runt på Skyllermarks blå, ett rejält lyft jämfört med de löshälsskridskor utan möjlighet till sidjustering som jag först provade.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.