Slut på prylköpandet *snyft*

avslutad210712

Gäst
Trodde aldrig jag skulle nå dit men nu är jag där.

Som tungpackare har jag ett mycket avspänt förhållande till mina prylar och skulle aldrig köpa något onödigt eller något jag redan har (skulle aldrig ljuga heller) varför det känns som att jag inte behöver köpa något inför sommarens turer utan allt nödvändigt finns.

Är livet slut nu eller kan jag hoppas på ett återfall i köpdjävulens klor?

Eller skall jag hoppas på att lättpackningsviruset skall draba mig. Har sneglat på en lättare ryggsäck och ett lättare sommartält men habegäret hålls lätt i skick av ekonomitrollet på min axel. Hur det trollet hamnade hos mig kan jag inte förstå för min livsfilosofi har alltid varit att hålla igång sveriges ekonomi med mina pengar och inte låta dem ligga och bli mossbeväxta.
 
avslutad210712; sa:
Är livet slut nu eller kan jag hoppas på ett återfall i köpdjävulens klor?

Eller skall jag hoppas på att lättpackningsviruset skall draba mig.
Nejdå, livet är inte slut. Det faktum att du postar kl 7.10 på en söndagmorgon tyder på att du pga det här problemet inte kunnat sova på hela natten
laughing-1.gif
.

Du kommer med all säkerhet att åka dig, som alla vi andra när det där riktigt svaga ögonblicken uppstår när du står framför hyllan i affären och har en del cash i fickan (på kortet).

Lättpackningsviruset, som du uttrycker det, kommer garanterat att drabba dig också. Dock tycker jag att du skall göra ett undantag. Snåla inte in på knivens vikt
Tljgubbe.gif
:)

~Paul~
 

avslutad210712

Gäst
Kom precis på att jag nog skulle "behöva" en ny kniv :)
 
Håll ut -det finns hopp

Nog kommer prylbegäret tillbaka_och det går att lura trollet att se åt ett annat håll.
Finns alltid nåt nytt att sukta efter.
Men-efter att ha beskådat (och deltagit i) min sambos utresningsaktioner i våra bodar på gården så får man en funderare att verkligen överväga nyinköp:
Hur mycket kommer jag att använda denna grej,blir livet bättre med den,och vad ska jag ta bort istället för denna grej.
Läste om ett par som på långsegling som tillämpade detta:eek:m man köper en ny grej att ta ombord ska en annan grej bort.
Hälsningar från "ryggsäcksmissbrukaren",som just nu håller sej lite lugn-ett tag.
 
Första gången vi fjällvandrade så lånade vi i princip alla dyrare prylar vi hade med oss... kläder blev det vi hade till vardags eller vid div idrottande... Andra gången köpte vi nog allt vi bhövde av "riktiga" friluftsprylar... fast enklare/billigare varianter... tredje gången ville jag ha lite bättre prylar, nästan alla byttes ut... dessa har nu hållt i flera år med några små modifieringar... men har i stort sett varit det samma.

Inför förra årets tur så tänkte jag, "fan vad skönt, det är bara att dra iväg... jag har alla prylar som kan tänkas behövas" jag hade allt jag kunde tänkas behöva, till två pers, så sambons lillebror kunde haka på... men skor fick han köpa själv.

Så föddes solotursidén.... och därmed lättviktsbehovet... suck... nu har jag en helt ny utrustning! Helt klart beroendeframkallande... jag har iofs inte lyckats/haft råd att gå Ultra UL utan mer från blytung till normallätt... hehe... så det finns ett steg till... men det får nog bli enligt en pryl per tur principen.

Skall bli kul att jämföra årets 2 veckorstur med förra årets...

Att någon gång vara helt färdigköpt tror jag inte på... det finns alltid något att förädla... men nog kommer man att bli glad när behoven uppstår... för det är ju nästan lika kul att reka prylar, som att använda dom...

Thomas
 
dePaul; sa:
thomalin; sa:
för det är ju nästan lika kul att reka prylar, som att använda dom...

Thomas
Nästan roligare skulle jag vilja påstå ;)

~Paul~

Bara att surfa igenom allt dom har på http://www.globetrotter.de/ eller läsa papperskatalogen från pärm till pärm gör åtminstone mig förvånad hur mycket prylar det finns som jag inte känner till, och en hel del saker skulle vara kul/bra att ha.

Eftersom jag nu försöker leva efter den tidigare nämnda regeln ”en ny grej att ta ombord ska en annan grej bort” så blir det svårt att skaffa något nytt.
Och om jag råkar få en uttjänt fallskärm med 80 kvadratmeter tyg att sy av, så räcker det inte med att slänga en penna eller ett par stumpor. Det blir överfullt hemma :(

Per Brune
 
En grej är en grej. Så är det bara. Fallskärm in, IKEA-penna ut :)

Tur att jag inte börjat med lättviktsjoxet. Avsågad tandborste inkrämad från början, kalsonger med hål i osv bara för att avsluta alltihop med en rejäl kniv som både väger och kostar tre gånger som mycket som allt det andra ihop :)
Globetrotter är farligt, förra katalogen hade de fotograferat i Mellerud, fyra mil härifrån :)

Jag får väl åka till Tyskland och shoppa lite.

Det är tyvärr vanligt att lättisar lättar på eggverktyget också. Det är en säkerhetsgrej, den skall vara bra.
 
Ylleundisarna har inte evigt liv och det mesta kommer i nya modeller och spännade häftiga (?) regnbågsfärger....så håll ut för du kommer att närma dig hyllorna igen!

go tur
 
nodh; sa:
Det är tyvärr vanligt att lättisar lättar på eggverktyget också. Det är en säkerhetsgrej, den skall vara bra.

Säkerhet! Det är det magiska argumentet mot ekonomitrollet.

Anstränger du dig bara lite så kan du nog komma på en situation där den önskade prylen skulle kunna betyda skillnadne mellan liv och död!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
äventyrssugen Skorna slut efter 12 mil Utrustning allmänt 27
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.