Slumpmässig vridning av karta

Hejsan

Jag har ett underligt problem med min Garmin GPSMAP 62s, den har en ful ovana att "vrida" kartbilden när man stannar upp tex. vid cykling, mc-körning, skoter mm. Dvs. man tittar på kartan när man färdas, om man har spårinspelning på ser man ju spåret bakom sig men när man då stannar upp så roterar kartan oftast, 180 grader, 90 grader 45 grader, lite olika. När man sedan smyger igång så rätar den upp sig.

Är det någon som känner igen sig i detta? Jag har Friluftskartan Pro V2, och en Europakarta, det spelar ingen roll vilken man har igång, det är samma fenomen. Om jag går in i menyn för kompassen och stänger av "riktningsfunktionen" tycker jag problemet minskar något men ej helt. Kompasskalibrering hjälper ej heller.

Vad kan vara orsaken till att den beter sig på detta sättet? Garmin har förstås ingen aning..

Tacksam för tips, Ola
 
När du stannar så fortsätter gpsen att sampla varje sekund och då "hoppar" din plats lite hit och dit pga av onoggrannheten hos gpsen. Detta tolkar den som att du rör dig hit och dit och försöker då vrida kartbilden efter den riktning som den tror att du rör dig i. Och det blir ju inte den rätta (då du står stilla...)
Vet inte hur det är på din 62s men på min 60Csx finns det magnetisk kompass som man kan ställa in så att den aktiveras då man rör sig under x km/h under y sekunder. Då tar den magnetiska kompassen över när man står stilla eller rör sig mycket sakta och man slipper då det fenomen du beskriver.
 
Beror nog på den magnetiska kompassen som tar över när du rör dig mycket sakta eller står stilla (går inte att ställa in, det är automatiskt).

Jag upplever denna typ av kompass som mycket känslig. Skakar du till gpsen löper kompassen amok under en kort stund. Monterad på t.e.x. en skoter som är igång är den totalt oduglig. Dels p.g.a. vibrationerna, men troligtivs även p.g.a. störning från motorn och/eller all metall i fordonet.

Testa att stänga av skotern/MCn och se om det ordnar sig.

Tilläggsfråga:
Roterar den t.e.x. 45 grader för att sedan sluta rotera, eller fortsätter den rotera tills du kör vidare?

EDIT:
När du "stängt av riktiningsfunktionen", har du då gått via Inställningar - Riktning - Kompass - Av?
Kvarstår problemet trots detta ligger nog förklaringen i vad föregående talare sagt. Din position är inte exakt, vilket betyder att du hoppar i olika riktningar. Det får gpsen att tro att du rör dig. Detta brukar dock visa sig i form av att kartan roterar hela tiden. Den stannar alltså sällan upp mer än ett par sekunder.
 
Senast ändrad:
Hej

Tack för tipsen, jag har provat ändra i inställningarna för kompassen och ändrat i inställningen som heter "Nordlig referens" och växlat mellan "geografisk", "magnetisk", "rutnät" och "egen", och stängt av kompassen. Men det blir ingen skillnad, kartbilden vrider sig lite hur som helst ändå i alla dom lägena. Den vrider sig bara till ett slumpmässigt läge eller grader och står sedan stilla tills jag börjar röra mig igen.

62s verkar inte ha den inställning för kompass som "smulan49" beskriver på sin 60Csx, inte vad jag hittat i alla fall.
Jag stänger av kompassen via "inst. -"riktn" - "kompass" - "av".

Tycker detta fenomen är olyckligt och visar sig vara på min kompis 62s också, det är alltså modellrelaterat. Garmins modell Oregon 450 visar inte detta fenomen enligt min kompis som haft en sådan innan han bytte till GPSMAP 62s.

En till fundering: Jag har lyckats ställa in, (tror jag) att "mindre" vägar släcks ned vid utzoomning från 120m till 200m och över. Typ E4 och riksvägar syns dock men annars syns inga vägar. har undersökt i alla menyer tycker jag och även jämfört med polarens 62s som då visar mindre vägar vid zoom 200m och över så det borde finnas en inställning för detta som jag inte hittar..

Ola
 
Ett sätt

att slippa problemet är åtminstone på mina Garmin Etrex att välja att visa kartbilden med norr uppåt i kartfönstret.

Thure
 
att slippa problemet är åtminstone på mina Garmin Etrex att välja att visa kartbilden med norr uppåt i kartfönstret.

Thure

Yes! Och det gör man i kartinställningar. Man kan tom sätta vid vilken zoomningsnivå man vill ha en brytpunkt för att visa kartbild med norr uppåt. Exempel har man satt brytpunkten vid 300m så visas kartbilden med norr uppåt vid tex 500m men med färdriktning uppåt vid inzoomning under 300m.
 
Yes! Och det gör man i kartinställningar. Man kan tom sätta vid vilken zoomningsnivå man vill ha en brytpunkt för att visa kartbild med norr uppåt. Exempel har man satt brytpunkten vid 300m så visas kartbilden med norr uppåt vid tex 500m men med färdriktning uppåt vid inzoomning under 300m.

Hittar inte brytpunktsinställningen i min eTrex Vista HCx. I Generell kartinställning kan jag välja i fältet Riktning mellan Norr upp och Kurs upp

Nåt annat hittar jag inte. Hjälp mig gärna!
 
Jag har inte en Vista HCx. Men det borde stämma ändå. Det är likadant på både min gamla Etrex Legend C, min nyare Etrex Legend HCx och min GPSmap 76CSx.

Med kartan på skärmen trycker jag på meny-knappen och väljer Kartinställningar.
Då får man 6 små ikoner högst upp, välj den första, ett snedställ N med lite pilar.
Lodrätt ser du då följande val:
Riktning (Norr upp, Kurs upp)
Under (OFF, eller alla val mellan 8m - 800km)
--------------------------------------------------------------- heldraget streck
Autozoom
Detaljer
Lås på väg

Det är de 2 översta valen som är de jag talar om. Sätt tex Kurs upp på Riktning och på Under väljer du "brytpunkt" till tex 300m. Då ska GPS:en visa kartan med norr uppåt när zoomningen är på 300m och uppåt. Steget under 300m är 200m. Så med kartan inzoomad på 200m och mindre visar den kurs uppåt.

Om du stannar så vet givetvis inte GPS:en vilken kurs du har och vrider slumpmässigt kartan om den visar kurs uppåt.
Hur detta fungerar ihop med din inbyggda kompass vet jag inte. Endast min GPSmap 76CSx har inbyggd kompass. Enl manualen någonstans står det att den elektroniska kompassen bara är aktiv under en viss fart. Jag använder inte denna funktion. Vanlig kompass är så mycket bättre om man står still.

Hoppas jag var klar nog, annars hör av dig igen.

thomas
 
I 60 och 76 seriena med magnetisk kompass kan man välja under vilken fart och hur länge man måste stå stilla för att den magnetiska kompassen tar över från den articifiella gps kompassen (som kräver rörelse för funktionen)
 
I 60 och 76 seriena med magnetisk kompass kan man välja under vilken fart och hur länge man måste stå stilla för att den magnetiska kompassen tar över från den articifiella gps kompassen (som kräver rörelse för funktionen)

Riktigt. Och jag tror att samma gäller för Etrex Vista HCx som också har magnetisk (eg elektronisk kompass).

thomas
 
Att ha norr upp hjälper om man inte vill att kartan ska vrida sig men det känns inte så trevligt att ha på detta läge tycker jag.

Jag hittar då inte inställningarna på 62s som " Troy Garner" beskriver att man kan ställa in vilken fart och hur länge man måste stå stilla för att den magnetiska kompassen ska ta över. Menyerna är inte heller lika som "Kal-P-Dal" beskriver..

Om man i kartvyn tycker: meny - kartinställningar, så finns följande:

-Orientering
-Guidningstext
-Datafält
-Avancerade kartinställ.
-Kartinformation

Verkar inte finnas i menyn valet: "Under" där man tydligen ska kunna ställa in vid hur kompassen ska bete sig vid olika zoomnivåer.

Men man lär sig mycket här, för det verkar finnas riktigt många duktiga och hjälpsamma användare!

Ola
 
En 62s är en rätt mycket nyare modell och vad menyerna innehåller i den vet jag inte.

TROY GARNER menar nog den äldre 60-modellen (som är rätt lik 76:an och Etrex modellerna).

I min GPSmap 76CSx ser det ut enligt nedan.
Den inställning han nämner finns på Huvudmeny-sidan, välj Inställning (vertygsikon).
Nu har du kommit till Inställningsmenyn (alla ikoner har en liten verktygsymbol i vänstra hörnet), välj ikonen med namnet Riktning. Här kan man ställa in följande:
Visa (grader,kardinaltecken eller tusendelar)
Nordlig referens (sann, magnetisk, nät eller egen)
Magnetisk variation (kan bara sättas med tidigare val Egen)
Använd kompasskurs vid under: (här kan hastighet sättas)
i mer än: (här kan tid sättas)

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6
Thewiruz Lantmäteriet karta och Bit map för Iphone Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...