SLAO eller AAA lavinkurs !?

Hej !

Jag tänkte gå en lavinutbildning, min fråga är om någon har gått SLAO,s kurser eller American Avalanche Associations kurs (AAA). Är dom likvärdiga eller är någon bättre ?

Tack på förhand
/Per
 
Båda bra

Har gått SLAO 1 (1/2 dag) och 2 (4 dagar). Dessa kurser är bra, men 1:an är ju mycket beroende av vem som kör den... 2:an är utmärkt men mer för folk som jobbar på anläggningar, den tar mycket upp hur räddningsarbete organisaras etc.

AAA's kurser är väl inte direkt vanliga här, men min erfarenhet är att de är bra. Kolla med killarna på http://www.cattrax.se/ de har ju gått AAA och har koll. De ska dessutom ge en kurs vecka 10 har jag för mig.

stay above.

/föhl
 
Skilj på original och kopior!

Cattraxs personal är så vitt jag vet inte utbildade av AAA utan American Avalanche Institute, dvs en kommersiell aktör på den amerikanska marknaden. Jag tvivlar starkt på att AAA skulle tillåta att någon håller kurser i deras namn i Sverige så någon AAA-kurs lär inte hållas här. AAAs förebild Canadian Avalanche Association gick i taket för något år sedan då det visade sig att en mycket aktad bergsguide här i Europa påstod sig hålla CAAs kurser på den här sidan Atlanten.

Det närmsta du kommer är kursen i Abisko som i det närmasta följer Canadian Avalanche Associations norm för Recreational Avalanche Course. I Abisko är delar av personalen utbildade av och medlemmar i CAA.

/Mårten Johansson
CAA-medlem.
 
CAA

Jag har gått gått CAAs Recreational Avalanche Course. 1 kväll och två fulla dagar. Riktigt riktigt bra kurs, våra lärare var jäkligt erfarna och duktiga. Ingen skrämseltaktik utan mer fokus på att få oss alla att åka skidor även när det är lavinfarligt men på ett säkrare sätt.

Kursen rekommenderas varmt om ni har möjlighet att gå den!
 
Lavinkurser i Sverige

Det är inte helt lätt att välja lavinkurs - inte ens i lilla Sverige numer. I Nordamerika är problematiken än värre med två nationer med olika traditioner samt varierande benämningar på kurserna. Det Mårten Johansson var inne på i sitt inlägg angående Cattrax kurser är ett inte ovanligt, men lite olyckligt, missförstånd. Jag ska försöka mig på att rota i härvan.

Både Kanada och USA har lavinorganisationer, CAA (www.avalanche.ca) och AAA (www.americanavalancheassociation.org), i vilka man kan bli medlem efter inval utgående från kvalifikationer. Båda två har också utarbetat normer för hur lavinkurser i respektive land bör se ut.

Kanada och USA
I Kanada finns två kurser för tur-/offpiståkare, Basic och Advanced Recreational Avalanche Course (RAC) samt två för yrkesfolk, CAATS level 1 och 2.

I USA finns inga rena yrkeskurser utan i stort enbart kurser för tur-/offpiståkare som då tyvärr olyckligt heter just level 1 och 2 (samma namn som CAA:s yrkeskurser alltså). Dessutom erbjuds det ”trimmade” level 1 och 2 med ett pro-tillägg samt ibland en level 3 (ej AAA-norm) med varierande innehåll.

Nu till vem som håller kurserna. Alla kanadensiska kurser för tur-/offpiståkare hålls, precis som i USA, av kommersiella aktörer som tjänar pengar på dem. I Kanada efter CAA:s normer och i USA efter AAA:s normer. Däremot genomför CAA sina yrkeskurser helt i egen regi. AAA gör inget liknande i USA, som ju saknar kurser för yrkesfolk.

Sverige
Att välj kurs i Sverige börjar alltså likna förhållandena i Nordamerika. Cattrax (www.cattrax.se) erbjuder kurser enligt AAA:s normer. Alltså kurser för tur-/offpiståkare liknande amerikansk level 1-3 om jag förstår deras hemsida rätt. Abisko (www.abisko.nu) erbjuder också kurser för tur-/offpiståkare men enligt CAA:s normer liknande RAC.

Dessutom håller flera av de svenska bergsguiderna (www.sbo.nu) lavinkurser. I utbildningen till bergsguide ingår en variant av CAATS level 1 (www.euro-avalanche.com) så jag gissar att det de erbjuder sina kunder liknar en CAA RAC.

I Sverige kan man inte diskutera lavinkurser utan att nämna SLAO. SLAO:s steg 2 är en kurs för liftpersonal och främst inriktad på räddning inom skidområden med recco och sonder med mera. Alltså oftast ingenting för oss som är ute på tur eller åker offpist.

Hur väljer man då?
Viktigt är att arrangören kan visa upp en kursplan med strukturerat innehåll och tidsplanering. Det finns alltför många i Sverige som håller lavinkurser med tvivelaktigt innehåll. Instruktörerna måste dessutom vara mycket väl utbildade och kontinuerligt jobba i lavinterräng.

För att få hålla en kanadensisk RAC måste man ha gått yrkeskursen CAATS level 1 (vilket enligt Mårten J Abiskos personal har). USA har inte samma hårda krav, men om instruktörerna själva har gått kurser hos American Avalanche Institute anses det räcka (Cattrax skriver på hemsidan att deras guider har AAI level 3-nivå).

Själv har jag provat på både Kanada och USA och tycker kanske att den kanadensiska skolan drar det längsta strået med en jämnare nivå på utbildning, standarder och kursledare. Sedan återstår det ju att se vad deras lärjungar i Sverige kan prestera. Be om kursplan och referenser samt fråga runt innan valet. Lycka till!

Stefan

[Ändrat av mrm 2003-02-22 kl 12:48]
 
RAC och sen?

Stefan, tack för ett uttömmande svar!

En fråga. Jag gick för tre år sen CAA RAC och det var kanon! Nu efter ytterliggare några års erfarenhet så skulle det vara roligt att ta nästa steg. Alltså det som i Kanada skulle vara nivå 1. Var kan jag gå en sån kurs i Sverige?


Pär
 
Efter RAC?

Hej Pär!

Ja, har man gått första nivån RAC (basic/introductory RAC) i Kanada då är det nog svårt att hitta någon lämplig fortsättning i Sverige. Nästa nivå är Advanced RAC. Den skiljer sig från Basic genom att den är längre samt att instruktörerna måste ha högre utbildning samt vara yrkesverksamma.

I Sverige så saknas den nivån just nu. Kurser som närmast kan likna vad du söker är nog de som erbjuds på http://www.euro-avalanche.com. Eller kanske spara kursen till nästa resa till Kanada. Försök då att välja att gå den i en del av Kanada som liknar våra svenska lavinförhållanden, till exempel Interior eller Rockies. Lämpligt är att kanske undvika kurser i British Columbia som kommer att ha väl stor fokus på maritima lavinproblem.

Lycka till,
Stefan
 
BC

Ja, jag ska fundera vad som blir nästa steg. Problemet med att gå den i centrala B.C. där jag gick förra och där jag åkt mest är just att det är svårt att översätta kunskapen till vindpinade svenska fjäll. Där gräver man sällan ner till botten eftersom det blir så jäkla jobbigt att gräva 4 meter djupa gropar hela tiden.


Tack igen,


Pär
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
helenabrogren Abisko lavinkurs SLAO 1 Skidalpinism 0
packåsna Storsylen från Norge eller Sverige? Skidalpinism 0
Claes_H Toppturer Lappland eller Narvik maj/juni Skidalpinism 1
en_knapp Toppturssällskap kring Hemavan eller Kittelfjäll Skidalpinism 0
nuddis Fullängds dragkedja i byxsidan eller inte? Skidalpinism 7
malaurin Glidvalla eller alpinvalla? Skidalpinism 3
Therese1983 Klassisk turskida eller randonee Skidalpinism 1
515442 Topptur Jotunheimen igen, eller alternativ önskas Skidalpinism 4
Jejja Randonee- eller slalompjäxor? Skidalpinism 6
Jennsa Speedalpinist; lokalt "öknamn" eller vedertaget begrepp? Skidalpinism 3
EHJ Skidköp - Rando eller Freeride ? Skidalpinism 14
b_luthman nyårstur, sånfjället eller skarvarna? Skidalpinism 1
Urkan Randonee- eller Slalompjäxor? Skidalpinism 2
skarped Randoneé-bindning eller alpine trekker? Skidalpinism 7
Charlotte_LL Med Langley eller Pathfinder till NA? Skidalpinism 1
olis börja åka med 4-åring, bräda eller skidor? Skidalpinism 7
dennis_h Telemark eller randonné? Skidalpinism 10
Telislinkan Spade plast eller Aluminium blad? Skidalpinism 8
pajoon Rep, 10.5 klätter eller 8.5 glaciär. Skidalpinism 11
uppkastaren Lavinsändare: analog eller digital Skidalpinism 10
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
tango rossignol sommet för tunga eller? Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.