börja åka med 4-åring, bräda eller skidor?

Skall börja åka med min 4åriga son i vinter men vet inte vad som är bäst att börja med, skidor eller bräda? Åker själv bräda för tillfället men min fru åker skidor (eller ska börja efter ett uppehåll på 15 år)
Vill ju att det ska gå rätt snabbt för honom att tycka att det är kul, han är en rätt otålig kille...

Är det någon som har tips eller erfarenheter så är jag tacksam.. tar även gärna emot tips på bra utrustning för barn i den åldern...
 
Min grabb gick i skidskola med främjandet när han var 5. Han var nära att ge upp i början, det gick trögt att lära sig åka. Det var aldrig riktigt kul att åka skidor. Efter 2 säsonger på skidor så började han åka bräda och det var en uppenbarelse för honom. Nu är han 9 och har hur kul som helst på bräda.

Min personliga uppfattning (jag åker förresten skidor) är att ungar idag lär sig fortare att ha roligt om de åker bräda.
 
ja det är svårt att veta innan vad de tycker är kul, har fått tips från båda hållen. men än har jag inte hört någon vars 4-åring har börjat med bräda direkt...
 
Har inga barn ännu men...

kommer att få mitt första i januari så jag funderar lite på sådana här sker...

Jag pratade med en man i Åre förra året som åkte bräda och som åkte med sin då 4-5 åriga dotter. Han menade att det gick bra att lära sig direkt på bräda, och han hade lärt sin äldre son förut.
Jag tror att det beror på om ditt barn är "van" att ha skidor på sig (små längdskidor etc). Då tror jag att det är roligast att börja med skidor utför eftersom barnet vet hur skidorna fungerar i grunden. Är ditt barn ovant vid skidor så är det nog vilket som. Jag tror att det är lika roligt i början, men ganska snart kommer ditt barn vilja åka det som alla andra barn åker, och det är just nu bräda.

Att lära sitt barn åka ställer ju en del krav på förälderns åkkunnande. Om du är tillräckligt säker på bräda för att hålla koll på din son och åka själv skulle jag satsa på det.


Ditt barn ser ju fortfarande upp till dig och kommer nog att fråga varför inte han får åka lika som pappa.

Om ni hyr utrustning är det ju bara att byta om det inte är kul med det ena.

/ Niclas
 
Första gången jag stog på skidor var en månad innan jag fyllde två. Enligt min kära farmor så hade jag ett fånigt leedne på läpparna hela tiden medans jag fick åka, men så fort mina föräldrar tog av mig skidorna började jag gallskrika.

Jag fick åka mellan benen på farsan, trygghet och stöd ibörjan.
Kan inte säga något kring bräda, utan det fungerar nog lika bra om man som lärare kan ge samma stöd till eleven som man kan på lagg.

Lycka till vad som än blir valet!
 
Ja, det är ju lättare

att åka med och ge stöd om man använder skidor.
Vid brädåkning kan jag tänka mig att man får springa brevid i början, o kanske börja åka brevid först efter att killen har lite kontroll
 
Jag har visserligen inga barn, men förr eller senare så ska väl alla barn lära sig åka skidor, åka skridskor, simma och cykla.
När jag gjorde min militärtjänst för bra precis 30 år sedan, så fanns det dom som aldrig åkt på ett par skidor. Likaledes fanns det de som inte kunde simma ens 25 meter. Jag skulle se det som ett socialt handikapp om jag inte kunde åka skidor, simma och cykla.

Per
 
kan inte förstå de som inte lär sitt barn att exempelvis simma eller cykla, sedan kanske alla inte har möjligheten att lära sina barn åka skidor och andra friluftsaktiviteter som ändå betyder en, för många, stor kostnad. men det är en helt annan fråga...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.