Speedalpinist; lokalt "öknamn" eller vedertaget begrepp?

Var nere i Chamonixdalen en period i våras och gick på turer i bergen med ett gäng vänner som bor där permanent. Medan vi kämpade på med brant stigning och tunnare luft hände det ibland att vi blev rejält omkörda av killar som med imponerande hastighet tog sig uppför, men med alldeles för lätt och vek utrustning för att kunna njuta av pudersvängarna nerför sedan. ( som var en viktig anledning för oss i turandet). Träffade också på dem vid backträningen i en pist där många tränar upp flåset inför turerna. Växlade några ord innan de knatade förbi, ojade sig över vår tunga utrustning. En kille berättade att det var tredje gången på raken som han tog sig upp för pisten. Hade en snitttid på 43 min på de 700 höjdmetrarna...(Mina tider vill jag inte avslöja, men jag befarar dalens jumbopris...) Jag och kompisen jag gick med skämtade att vi för nästa säsong måste skaffa såna där tighta pastellfärgade overaller som de hade. Speedalpinister kallade man dem här. Egentligen en oviktig fundering men som jag ändå inte kan släppa; hade en väldigt irriterande kurskamrat vid tillfället. Trots få år på nacken och aldrig varit utanför Sveriges gränser så visste han ändå alltid bäst om världen och livet, och menade att det inte finns något som kallas så. Är det någon annan som kommit i kontakt med begreppet speedalpinist? Jag menar inte skidalpinism, utan om det här är ett lokalt "öknamn"( men inte utan respekt) eller ett vedertaget begrepp för utövare av den här typen av skidalpinistträning?
 
Jag har inte hört uttrycket förut. Men det verkar väl vara ett ganska bra ord för dom som tävlar eller tränar(utövar kanske är rätt ord) skidbestigning på det sättet.
Visst ser det skoj ut när de åker ner utan att ta av stighundarna och med raspabroms?
 
Tack för svar:). Ja, de jag menar är kanske egentligen klättrare/alpinister som tränar för att snabbt och smidigt ta sig till insteget?
Har inte sett det du beskriver, Jonas, men låter onekligen kul. Killarna jag tänker på hade stora problem i lössnön och gjorde kullerbyttor i nästan varje sväng, fast de på vägen upp verkligen såg ut att veta vad de höll på med.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.