Rep, 10.5 klätter eller 8.5 glaciär.

Nu dax att införskaffa nytt rep. Men eftersom jag börjat klättra så funderar jag på att den här gången köpa ett klätterrep och använda det till både firning, inknytning på glaciär och kam samt topprepning och eventuellt lite sportklättring (när jag lyckas bli såpass duktig, om inte repet självdör först :)

Så rent ekonomiskt känns det som en bra idé men är det det igentligen, är det någon som gått längre turer med ett 50m 10,5 eller 11mm rep? Är det tungt? Jag vet viktskillnaden på papper, men det är svårt att avgöra när man väl knatar iväg?

Eller är det så att man "bör" ha olika rep för klättring och skidalpinsimen? eller ska man köpa ett dubbelrep, fast det verkar lite stökigt att toprepa med? känner mig som värsta rookien!

Har tidigare gått med ett 8.5mm rep, men det är lite för slitet för en säsong till... (var det redan förra året, men men)...

urskoj :)
 
Två alternativ

Antingen köper man ett helrep dvs. 10,5 eller så köper man ett dubbelrep. Man Skall definitivt inte använda ett 8,5 rep enkelt utan det skall ALLTID användas tillsammans med annat rep.

säkerhet är nödvändigt för äventyr
 
Jag har ett 9.6mm dry rep som är 60m. Har använt det både till glaciärvandringar och vanlig sportklättring. Om du vill ha allround rep så är 9.6mm perfekt.
Men om jag vore du skulle jag köpt ett 60m rep för enbart klättring och sedan ett 8.5mm rep för glaciärvandringen...
Dom är ganska billiga också. Dessutom spar du lite pengar på klätterrepet då du inte behöver köpa ett impregnerat....

Ha de bäst.
 
glömde..

Jag har gått längre turer med 60m rep. Så länge man har rep ute är det helt ok. Men när man får släpa på allting själv suger det:). Det är ganska så mycket vikt...speciellt om man är på några tusenmeters höjd..
 
Re: Två alternativ

cjonsson; sa:
Antingen köper man ett helrep dvs. 10,5 eller så köper man ett dubbelrep. Man Skall definitivt inte använda ett 8,5 rep enkelt utan det skall ALLTID användas tillsammans med annat rep.

säkerhet är nödvändigt för äventyr

Ska såklart inte klättra med ett enkelt 8.5mm rep. Men det är alldeles utmärkt till glaciär och kam samt firning i korridorer.
 
Med min begränsade erfarenhet

Skulle jag satsa på “glaciärrep” för inknytning etc. (Du verkar ju ha pejl på användningsområdena så den delen skippar jag) 50-60 meter 10,5 väger snormycket, speciellt om det blivit fuktigt dryimpregnering till trots. Dessutom tar det bra mycket mer plats så. Valet borde inte vara alltför svårt. Till syvene och sist måste man ju se till sig själv, vad man har för erfarenhet och vad man ska använda prylarna till.

Själv använder jag Beals glaciärrep och det är både lätt och tar inte mycket plats...

God tur
/Martin
 
8-9 mm (dynamiskt såklart) är standard för glaciärrep. Som tidigare påpekats är 10.5-11 mm mycket tungt (speciellt när det har sugit upp vatten, vilka alla rep gör, dry eller inte).

Anledningen till att man kan ha så tunna rep är:
1. Det finns inga vassa klippkanter som kan kapa repet.
2. Fallfaktorn på glaciär är mycket låg (<1)

Använd ett speciellt randorep eller ett halvrep (ej twin).

Jag personligen skulle INTE försöka spara några kronor genom att använda samma rep "till allt". Ett rep som används till topprepning och sportklättring slits oerhört hårt och kommer att ha betydligt lägre kanthållfasthet.
En betydligt bättre idé är att köpa ett billigt rep till hemmaklippan och bra grejer (tex två halvrep använda med dubbelrepsteknik) alpint. Då kan du även använda ett av halvrepen som glaciärrep.

/m
 
8 mm max

Glaciärrep = nödutrustning

Ett 8 mm 30m räcker gott om man går 3 man/replag. Väger ingenting.

Träffade en fransman i sommras som använde 6mm rep. Mycket lätt. Det blir ju inga direkta "ryck" om någon stackare skulle gå ner sig, mycket rep ute som redan är skapligt sträckt...

Klättring: behagligt rep för ändamålet: >10.5

Ett glaciärrep kostar ett par hundralappar och är värt varenda gram man sparar
 
6 mm dynamiskt????

Att använda 6 mil statiskt till firning/hissrep är jag helt med på men finns det verkligen något sådant som är dynamiskt?

Det har i historien förekommit att tom guider har använt 7 mm statiskt repsnöre i stället för ett riktigt rep med resulterande dödsolyckor.
 
dynamiskt skulle jag tro

Jag pillade lite på fransosens "snöre" och det var inte ett vanligt statiskt repsnöre. Att använda statiska rep vore naturligtvis idiotiskt eftersom minsta ryck då påverkar all utrustning och personerna som faller / säkrar... kan inte lova något, men jag är rätt säker på att det var dynamiskt...

Mvh
 
Inte samma rep!

Det är såå skönt att bara behöva coila 30-40 meter rep istället för 50 (eller urkiga 60). Mycket mindre trassel också. Så kallade glaciär-rep brukar palla ett fall med faktor... hmmm ... 0.8 eller så tror jag. De är altså gjorda för att inte falla så ofta och långt i, vilket känns motiverat med tanke på hur sällan man faller jämfört med klippklättring.

Men om man är stor och fet eller släpar på en likaledes stor och fet pulka bör man betänka att repet inte är testat för mer än normal kroppsvikt. Ola Skinnarmos polare demonstrerde detta på Grönland.
 
OK!
Tack för alla svar. det lutar helt klart åt ett nytt 8.5 mm rep och sen en investering till i vår med ett "riktigt" klätterrep för topprepning och eventuell lite sportklättring!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PeAC Längd på rep Skidalpinism 6
PerHenrik Hur fästa rep? Skidalpinism 1
packåsna Storsylen från Norge eller Sverige? Skidalpinism 0
Claes_H Toppturer Lappland eller Narvik maj/juni Skidalpinism 1
en_knapp Toppturssällskap kring Hemavan eller Kittelfjäll Skidalpinism 0
nuddis Fullängds dragkedja i byxsidan eller inte? Skidalpinism 7
malaurin Glidvalla eller alpinvalla? Skidalpinism 3
Therese1983 Klassisk turskida eller randonee Skidalpinism 1
515442 Topptur Jotunheimen igen, eller alternativ önskas Skidalpinism 4
Jejja Randonee- eller slalompjäxor? Skidalpinism 6
Jennsa Speedalpinist; lokalt "öknamn" eller vedertaget begrepp? Skidalpinism 3
EHJ Skidköp - Rando eller Freeride ? Skidalpinism 14
b_luthman nyårstur, sånfjället eller skarvarna? Skidalpinism 1
Urkan Randonee- eller Slalompjäxor? Skidalpinism 2
skarped Randoneé-bindning eller alpine trekker? Skidalpinism 7
Charlotte_LL Med Langley eller Pathfinder till NA? Skidalpinism 1
olis börja åka med 4-åring, bräda eller skidor? Skidalpinism 7
dennis_h Telemark eller randonné? Skidalpinism 10
Telislinkan Spade plast eller Aluminium blad? Skidalpinism 8
perra_pop SLAO eller AAA lavinkurs !? Skidalpinism 7
uppkastaren Lavinsändare: analog eller digital Skidalpinism 10
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
tango rossignol sommet för tunga eller? Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.