Skrovet knäppte till.

Hej!

Har nyligen införskaffat en gammal kanadensare i glasfiber som har några år på nacken. Den såg helt ok ut etc. Idag när jag skulle rulla runt den till baksidan på en kärra så hörde jag hur skrovet liksom knäppte till ett par gånger när jag körde över gräsmattan.
Inuti på golvet finns sprickbildning och trycker jag med handen bestämt utifrån vid dessa så ger det liksom med sig, det fjädrar typ.

Tror inte den läcker eller så men det känns lite sketchy, speciellt då jag ska ut med barnen i sommar. Det skall tilläggas att jag aldrig någonsin mekat med varken glasfiber eller kanoter tidigare.

Nedan finns en bild på sprickorna ifråga som återfinns på insidan av kanoten.

Teorier om vad som hänt och tankar kring åtgärd tas tacksamt emot med öppna armar!

Allt gott!
912008ad06a018bd15b4b9bfb92466f1.jpg


Skickat från min HD1903 via Tapatalk
 
Ingen fara

Det är bara att köra, glasfiberarmerad plast är starkt och segt.
Jag hade en Finnjolle från 60-talet som hade massvis av såna sprickor,
den höll bra ändå.

Börjar det läcka så är det enkelt att laga, bara att slipa ner och lägga på glasfiberväv och epoxy.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tror att den förra ägaren fått bottenkänning och tryckt in skrovet så att gelcoated spruckit. Det innebär inte att skrovet läcker eller kollapsar, men det kan vara bra att ha koll på det långsiktigt om du behöver göra någon reparation.
 
Det kan bli rätt avsevärda punktbelastningar när man transporterar kanoter på kärror. Ofta kan det vara skonsammare att ha en bräda centralt längs med kölen som inte deformeras lika mycket av belastning som en stor platt yta. Kanoter är ju konstruerade för att vara i vattnet i första hand.

De svarta spår som syns på fotot är nog smuts eller mögel i gamla sprickor.

Det kan alltså bli intryckningar i skrovet som inte är triviala, jag har varit med om det när jag transporterade en windsurfingbräda på en kajakvagn där det blev en intryckning av en hävstångseffekt som uppstod när hjulen körde fast i en grop.

Vad är det för kärra?

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips