Skrovet knäppte till.

Hej!

Har nyligen införskaffat en gammal kanadensare i glasfiber som har några år på nacken. Den såg helt ok ut etc. Idag när jag skulle rulla runt den till baksidan på en kärra så hörde jag hur skrovet liksom knäppte till ett par gånger när jag körde över gräsmattan.
Inuti på golvet finns sprickbildning och trycker jag med handen bestämt utifrån vid dessa så ger det liksom med sig, det fjädrar typ.

Tror inte den läcker eller så men det känns lite sketchy, speciellt då jag ska ut med barnen i sommar. Det skall tilläggas att jag aldrig någonsin mekat med varken glasfiber eller kanoter tidigare.

Nedan finns en bild på sprickorna ifråga som återfinns på insidan av kanoten.

Teorier om vad som hänt och tankar kring åtgärd tas tacksamt emot med öppna armar!

Allt gott!
912008ad06a018bd15b4b9bfb92466f1.jpg


Skickat från min HD1903 via Tapatalk
 
Ingen fara

Det är bara att köra, glasfiberarmerad plast är starkt och segt.
Jag hade en Finnjolle från 60-talet som hade massvis av såna sprickor,
den höll bra ändå.

Börjar det läcka så är det enkelt att laga, bara att slipa ner och lägga på glasfiberväv och epoxy.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Tror att den förra ägaren fått bottenkänning och tryckt in skrovet så att gelcoated spruckit. Det innebär inte att skrovet läcker eller kollapsar, men det kan vara bra att ha koll på det långsiktigt om du behöver göra någon reparation.
 
Det kan bli rätt avsevärda punktbelastningar när man transporterar kanoter på kärror. Ofta kan det vara skonsammare att ha en bräda centralt längs med kölen som inte deformeras lika mycket av belastning som en stor platt yta. Kanoter är ju konstruerade för att vara i vattnet i första hand.

De svarta spår som syns på fotot är nog smuts eller mögel i gamla sprickor.

Det kan alltså bli intryckningar i skrovet som inte är triviala, jag har varit med om det när jag transporterade en windsurfingbräda på en kajakvagn där det blev en intryckning av en hävstångseffekt som uppstod när hjulen körde fast i en grop.

Vad är det för kärra?

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips