Skidor i november

Jag inser att svaret på denna fråga i högsta grad är väderberoende, men jag letar efter en plats i Norge som brukar ha skidmöjligheter i slutet av november. Ju närmre Oslo, desto bättre. Tack!

Beitostølen

brukar ju ha tidig tävling i världscupen i längdskidåkning.

Trysils utförsåkning öppnar normalt i början av november och det finns högt belägna spår där.

http://www.freeride.se/skidorter/trysil/

I Jotunheimen finns fjällstationer på 1400 möh men om det finns längdspår där på hösten vet jag inte. Hur som helst är det över trädgränsen.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jotunheimen...

Hejsan,

Om planen är att gå på tur så är definitivt Jotunheimen ett bra alternativ, har själv varit där vid två tillfällen i November och det har tveklöst varit vinter bägge gångerna :)

Vill man kika hur förhållanderna är just nu kan man gå in på http://www.webcamsinnorway.com/. Kikar man t.ex på webkameran från Bøverdalen kan man se att åtminstone de västra topparna i Jotunheimen har fått snö...samma sak om man kollar Spiterstulen Turisthytte; Visdalen (hittas under Lom som "rubrik"), där vädret för övrigt ser helt makalöst ut just nu!

/ Stefan

Men även om det finns snö, så är det ju inte säkert att det finns snö som det är trevligt att åka i i början av säsongen!

Var litet inne på KLAGERs spår, dvs att snö inte är lika med skidmöjlighet - därav min ursprungliga fråga. I Jotunheimen åkte jag skidor så sent som i juli, och vore det möjligt i november vore det ju vackert. Men Beitostölen verkar ju i högsta grad görbart!

Tack för svaren!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips