Skedda på WK500 ?

Hej
Ganska ny när det gäller kajak , Har paddlat en seabird discovery i två år, och är nu nyfiken på att gå vidare med en WK500
Det är rakt fram paddling som gäller för mig ! storleksmässigt passar den mig bra 1,75-73kg
Dessutom skall den ju inte vara allt för rank !
Såg att man kan beställa den med skedda? wk500 måste väl vara en ren roderkajak ?
Eller är det så att man vid stark sidvind fäller ner lite av skeddan för att slippa kompensera med rodret ?
Den har ju inte direkt linjen av en skedda kajak med sin raka köl linje :unsure:
Men det kanske är jag som tänker galet? Bra att veta bara om den kan vara ide att lägga till skedda när man beställer?
Mvh/Peter
:)

Du tänker helt rätt enligt min uppfattning. Skäddan kommer med största sannolikhet inte bidra att förbättra paddlingsegenskaper med den typen av kajak.. Däremot är det en extra pryl som kan gå sönder, den ökar vikten och stjäl utrymme/är i vägen i bakre luckan. Och för alla dessa nackdelar skall du betala extra ;-) . Makes no sense :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Såg att man kan beställa den med skedda? wk500 måste väl vara en ren roderkajak ?
Eller är det så att man vid stark sidvind fäller ner lite av skeddan för att slippa kompensera med rodret?
Fälls skäddan ner får rodret sämre styreffekt. Om rodret är bra skall kajaken klara sig med rodret.

Om du har möjlighet att testa kajaken innan köp har du chans att upptäcka egenskaper du inte gillar.

Tack för svar !
Då tänkte jag rätt angående skäddan ,
Ja ,, jag har hört eller läst det nån stans tidigare att användande av roder och skädda samtidigt stör roderverkan .
Slår jag till på en wk500 a blir det utan skädda , känns mest rätt .

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips