Skavsår?

Köpte ett par nya pjuck då jag tröttnade på mina gamla lundhags.

Det nya paret sliter som faan på hälen. Har provat att köra dubbel leukoplast med det hjälper inte.

Vad tror ni om compeed plus några lager leukoplast. Kan man tejpa för tjockt(inte tio lager)? Tänkte på att huden skall andas och så, men det gör det ju knappast genom compeed och det brukar ju fungera klockrent.
 
Är det de "mjuka" Magnum Superforce som sliter hälen?

Bästa sättet att undvika skavsår är att ha rätt sockor/strumpor. D v s lagon tjocka (man kan få prova flera olika kombinationer) och av rätt matieral. Principen skall vara att foten måste få röra sig något, men friktionen skall inte ske mot huden, utan mellan sockorna eller mellan socka och känga (kan i och för sig göra hål på sockorna redan efter 30 min vandring!). Så prova att byta sockor, använd dubbla sockor med så lite friktion som möjligt (silke, ylle eller syntet).
 
crazy; sa:
Vad tror ni om compeed plus några lager leukoplast. Kan man tejpa för tjockt(inte tio lager)? Tänkte på att huden skall andas och så, men det gör det ju knappast genom compeed och det brukar ju fungera klockrent.

Nu e du nog ute på fel håll.. Det känns som att klä sig i skumgummi istället för att använda säkerhetsbälte när man kör bil..

Det kan vara 3 saker, 1. strumpvalet precis som herr Klagger nämnde, 2. det kan vara att skon är defekt och någon del skaver illa eller 3. Du och din nya sko passar inte varandra och ska du hålla på med kilovis av tejp så kommer du att sluta använda dom!!
 
Inte så mycket att göra. Jag skall åka upp på onsdag och skorna är bättre än mina gamla.

Vad gällande strumpor så kör jag tvålager ull,syntet. Jag har använt vanliga bomull också till vardags och jag tror att det blev betydligt sämre.

Så om vi utgår från den ursprungliga frågeställningen i stället.
 
compeed + leukoplast = OK

Hej,
felaktigt strumpval under en skidtur i våras gav mig läbbigt stora skvasår på hälarnas insida. Såg framför mig ett ett par veckors återhållsamhet vad gäller bla. inlinesåkning tills dess att gnagsåren läkt ordentligt. Satte dock på en compeed och "säkrade" den med ett lager leukoplast på varje häl och det funkade strålande! Kunde t.o.m åka inlines med detta. Byte av omslag efter 5-6 dar eftersom det slits en del. Se dock till att tvätta noggrannt med ngt desinficerande innan compeed sätts på.

Lycka till

J
 
crazy; sa:
Köpte ett par nya pjuck då jag tröttnade på mina gamla lundhags.

Det nya paret sliter som faan på hälen. Har provat att köra dubbel leukoplast med det hjälper inte.

Vad tror ni om compeed plus några lager leukoplast. Kan man tejpa för tjockt(inte tio lager)? Tänkte på att huden skall andas och så, men det gör det ju knappast genom compeed och det brukar ju fungera klockrent.

Jag har haft leokoplast på ett begynnande skavsår i fem dagar och huden tog inte skada utan läkte bra. Bomullstrumpor äter hud - använd ylle och syntet i stället (min favorit är ullfrotté). Om skorna är stora kan du prova att lägga i en sula. Om skorna är hårda smörj in dem mycket där för att mjuka upp.
Mitt råd är att du får gå in dina skor på vandringen. Ta med tidningspapper och skofett på vandringen (se nedan). Vädra fötterna varje lunch- och fikapaus och ha andra (bekväma!) skor/sandaler på kvällen för att vila fötterna.

Att gå in skor diskuteras bla i http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19099 :

Så har har jag gjort när jag gått in ridstövlar, jodpuhrs, lundhagskängor och turpjäxor med tunnt foder (kombinerat mitt+Patrics+tigertämjarens inlägg):
1 Köp en sko som sitter bra, du kan inte kompensera en dålig läst med denna metod.
2 Pyssla om dina fötter, klipp naglarna, fila bort hårdheter mm. Ett fotbad är inte fel.
3 Tejpa fötterna och ta fram de sockar som du tänkt ha (i mitt fall ullfrotte + ev. yllesocka).
4 Fyll skon med ljummet vatten och häll ur med en gång. (Det är nog det som affären menade)
5 Gå en promenad, ta med reservskor ifall du inte står ut (har bara hänt för ridstövlar). Jag går inte tills de är torra utan 2-5 km första gångerna.
6 Låt skon torka i (svalt) rum, läder får inte torkas för varmt. Lägg i tidningspapper för att snabba på torkningen.
7 Fetta in noga, på ofodrat tar jag både in- och utsidan. Massera in fettet i lädret.
8 Goto 2, men med en strumpa som du inte är så rädd om (om du fettat in insidan).

Lycka till!
/Stina
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.