Skavsår i rumpan och ljumskarna

Hej, vet inte om det är är rätt forum. men jag hittade inget riktigt passande.

Har ett problem, speciellt när jag går på platt väg. Med lite mer terräng går det bättre.

Jag får snabbt skavsår mellan skinkorna och på insidan av ljumskarna. Finns det något sätt att förebygga det här? Min f.d. lärare tipsade om att smörja, men han sa inte med vad. Läste också att det kan bero på svamp men känns inte så sannorlikt eftersom jag förutom på vandringarna inte alls känner av det.
 
Du kan börja med barnpuder och se om det blir bättre. Annars är det kladdigt vaselin som kan testas. Men du bör också utvärdera dina underkläder, material och utformning. Har inte testat merinoulls underkläder, men skulle absolut testa om jag fick dina besvär.

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
 
Vanligt problem, inte bara för killar ;). Tipset om att se över underkläderna, men även resten av klädseln, är grundläggande.
Egna erfarenheter från varma länder, där problemet kan bli akut om man inte passar sig: osvettiga lätta och mycket lösa ytterbyxor, ventilera medan du går (man kan "glömma" att stänga gylfen t ex), skölj bort svettsaltet så ofta du kan men använd inte tvål, sov inte i samma kalsingar du gått i (helst inga alls), smörj (på svettfri, torr hud) med fet vattenfri salva på morgonen, ta på "rena" kalsingar varje dag (som man sköljt saltet ur på kvällen). Arméns salva funkar fint på mig.
Djävulen sitter i detaljer, och en sådan sak som fel toapapper kan få det hela att tippa över åt fel håll.
 
Vaselin kan göra underverk. "Skyddande vitt vaselin" tub på 100 gram, bör finnas på valfritt apotek.

Långa kalsonger (ner på minst halva låret), i valfritt material förutom bomull.

Prova ovanstående och lycka till.
 
God hygien har visat sig fungera bra, våtservetter.
Packar även alltid med salva ifall det skulle behövas.
Jag har även sett över valet av underkläder, undvika skavande sömmar osv.
 
Barnpuder med talk är en vinnare vid sår. Jag har alltid med mig en tub locoid så går oftast skaven över under natten. Finns väl receptfria krämer med en liten mängd kortison i antar jag?

Annars, torka/badda med våtservetter så slipper man riva upp allt igen.
 
Grundtaktiken är liksom de andra skriver att se till att bära luftiga byxor och att hålla en bra hygien. Byt kalsonger ofta och se till att tvätta av dig svetten. Genom empiriska studier har jag kommit fram till att bambukalsonger är de absolut bästa (även till vardags!).

Om skadan väl skett så är det abosolut bäst att smörja in sig med Inotyol (http://www.familjeapoteket.se/sortiment/barn-bebis/hud-har/inotyol-salva-50-g). Det används också flitigt på barnrumpor och de som använt det vet hur bra det fungerar. En given produkt att ha i packningen.
 
BAMBU-boxer-kallingar!

Genom empiriska studier har jag kommit fram till att bambukalsonger är de absolut bästa (även till vardags!).

För mig räckte det att bara byta till bambu när skadan redan hade skett. Trots att bambukallingarna dessutom var blöta (sit on top kajak) så försvann alla besvär omgående. Min kajak är pedaldriven så jag trampar med benen, så uppstod "infanterielden", men den försvann alltså bara med byte till bambu-boxer-kallingar. Inga salvor eller smörj-in behövdes.

thomas
 
Luftig, ej för tight klädsel är det första.
Boxerkallingar av merinoulltyp rekommenderas som det andra.
Som nödåtgärd: smörj utsatta delar med Försvarets hudsalva efter det att du bytt till rena och torra kallingar inför natten.

LarsÖ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.