Skåne: Lördagsutflykt

Hej skåningar!

Två frågor:

1) Om man vill göra en lagom lördagsutflykt (vandra en sväng i en skog, titta på något stup eller säga hej till havet), vad tycker ni att man ska göra och var ska man göra det? Startplats: Lund.

2) Om man nu skulle få något superbra svar på ovanstående fråga, är det någon som vill följa med på den utflykten? Nu på lördag alltså (26/1-08), men kanske också någon annan lördag.

Tjipp/Louise
 
Mkt beror på hur anmarschen sker. Men till Rommele, Knivsåsen är det lätt med buss. Då almenacken är full får jag be om nästa chans.
//J
 
Om du vill titta på stup och samtidigt på havet så är Kullaberg trevligt. Böljande backar och fin skog finns på Romeleåsen som seobserver nämner. Där ligger Häckeberga naturvårdsområde med många stigar och små vägar att ströva runt på:
http://www.malmo.snf.se/naturguiden/Backlandskapet/hackeberga.htm

Sen finns ju en del andra områden som t ex Söderåsens nationalpark:
http://www.nationalpark-soderasen.lst.se/

Skåne är såpass litet så det är inget problem att besöka alla delar på en dag om man har bil (nåja, inte alla samma dag) men österlen och Stenshuvuds nationalpark är ju också trevligt. :) Åker man kollektivt så blir det väl lite längre restider men även till Kullaberg är det rätt smidigt med pågatåg till Helsingborg och sen buss till Mölle.

/D
 
Hallå!

1) Kullaberg, Hovs hallar och Stenshuvud funkar alltid :)

2) Vi är några som ska ut på en liten dagstur i helgen faktiskt, bl.a. en annan stockholmstös som pluggar i Malmö. Lutar åt att vi tar med cyklarna på tåget till Höör (kostar som barnbiljett) och cyklar genom bokskog & sjöar, och vandrar upp på en vulkan med fin utsikt. Vi tar det lugnt, ser det mer som utflykt än träning... Bara kul om fler hänger med! så släng iväg ett mail om du vill följa med eller veta mer.
 
Åh, det där med vulkaner lät ju hur spännande som helst! Får dock avböja då min cykel inte är den mest lätt-trampade och för en annan utflykt...

...för den som vill följa med så traskar vi runt Skryllerundan på lördag. Tar buss 166 från Lund C 09.10, åker hem antingen 14.39 eller 16.37. Nyponsoppa i raggsocksisolerad Nalgene och svettiga ostmackor är ett plus men inte ett måste :)

Tjingeling/Louise
 
Trevligt initiativ! men såg tråden idag. Vad händer nästa helg då? någon utav de 215 som kollat i denna tråden ska vell göra något kul? :)

vart ligger den vulkanen föresten? :)
 
Missade tråden även jag, men vill gärna veta hur det blev? Vart styrdes kosan denna regniga och blåsiga lördag? (Och som en bisats, var f´-n är snön och vintern? Inte ens Vallåsen har en backe öppen, Isaberg har 3 nedfarter öppna, men det jag ser på webkameran ser ut som en grusväg med lite snö. Borde ta ett plan till Zürich och köra till Engelberg!) Sorry, out of topic, men behövde få ur mig lite frustration över den s k vintern.
 
Underbar stormvandring!

Kosan styrdes, i regn och rusk, ut till Skryllegården där vi efter en del tittande på kartan försökte klura ut hur det skulle blåsa på oss. Vad vi kom fram till vet jag inte, men vi tog iallafall höger varv på Skryllerundan. Helt underbart fin tur! Det regnade och blåste, och naturen var oerhört fin och ombytlig. En stund kändes det som man var på Alvaret, en annan stund i John Bauers sagoskog....

Läs lite mer på virrhonansirrfarder.blogg.se om ni vill.
Och förstås, följ med på fler utflykter! Jag säger till när jag vill iväg, säg gärna till om ni andra Skåneboende ska iväg nånstans!

Ajöken!
/Louise
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.