Skall jag köpa Ferret 1 ifrån Northstar?

Jag letar efter ett tvåmanna tält som jag kan ha både på fjället och när jag är ute och paddlar. Jag paddlar en del nu, och kommer förhoppningsvis börja vandra mer och mer i höst uppe på fjällen eftersom jag skall flytta norrut. Det skall vara bra och kunna sättas upp i regn och 2 personer skall ha rymlig plats med packning et.c. Men det får inte kosta massor. ferret 1 ligger på ett rimligt pris och det verkar vara ganska bra när jag läser om det, men jag skulle vilja veta om någon har någon erfarenhet av det innan jag köper det.
TAck

Jessica

Jag har nyligen köpt ett ferret I som jag anväde för någon månad sen på en vinterhajk. Dock satte vädret inte tältet på några stora prov men allt fungerade bra och tältet är lätt att resa. 4 markpinnar är minimibehovet när det är bra väder. Bra ventilations möjligheter när det är lungt eftersom man kan öppna ena sidan helt. När det är stängt så blir det kondens på ytterduken och minnimalt på innerduken men det är ju normalt.
Torklina.
Fyra fickor inuti.
Bra med v-formade tältpinnar.
Rymligt för två.
absiden är kanske något liten inte direkt GT-utrymmen.
Funkar nog att laga mat i om man sitter i innertältet.
Innertältet går att ta ur helt om man vill ha större plats.
10 meter vatenpelare i golv och 5 i duken.
Kan nog vara lite besvärligt att resa om man har tjocka handskar på sig men med ett par tunna windstopper var det inga problem.
Det är i stort sett allt jag vet om tältet. Jag tycker man för mycket tält för pengarna helt enkelt. Går nog inte att jämföra med Hilleberg men det kan man ju inte begära för de pengarna.

Jag valde mellan det här och Hilleberg Nalo GT men tykte att det var för dyrt i förhållande till min plånbok och användningsområden.

/Stefan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips