Skädda eller roder?

Jag har en skädda-kajak, en Valley Aquanaut (som iof går att förse med roder, den är förberedd för det) och har aldrig riktigt vant mig vid roderkajaker, de gånger jag har prövat har jag inte trivts speciellt bra. Men det beror väl en del på hur man lär sig från början? Jag har lärt mig att justera kurs etc med i första hand paddeln och ser ingen anledning för mig att ha ett roder.

Den dag jag eventuellt blir rik så står det Rockpool Alaw på önskelistan. Den har inte ens skädda. Less is more… Den är rymlig, bekväm och otroligt lekfull samtidigt som den går som på räls när så önskas. I varje fall enligt vad jag har testat, och för mina behov. Att andra har annan åsikt och önskemål och behov förstår jag mer än väl, och där får man ju ransaka sig själv och sin paddling. Men jag vill ha så få saker som möjligt på min kajak som kan knasa och gå sönder, läcka eller ställa till annan jävelskap när det är som mest olämpligt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Roder är bra

om det fungerar som du vill att det skall göra. Finns massor av irritationsmoment med roder t ex att det bromsar onödigt mycket på grund av form, placering etc. Vidare läckage vid lingenomföringar, glidande roderlinelåsningar, orolig pedalstyrning, fastnar, havererar mm mm.

Har ännu ej fullt ut gillat släproder med pedaler lika mycket som underliggande roder med styrpinne. Jag uppskattar att ha en fast fotbräda som framfoten normal har tryck på utan att det påverkar rodret.

En mycket bra funktion med roder är att man kan styra även när man släppt paddeln och fotograferar eller tittar i kikare.

Justerbar skädda är bra just för att balansera kanoten men samma funktion kan man åstadkomma med lastningsbalansering och under gång en flyttbar last i sittbrunnen förutsatt att kajaken är hyggligt kursstabil.

Ett knippe kanoter med olika favoritvatten är bra för välbefinnandet.

Thure

Ett knippe kanoter med olika favoritvatten är bra för välbefinnandet.
Thure

Hear!
Ögona tåras... Så, vackert uttryckt.

(Jo, jag spanar på en till eller åtminstone byte, din tes passar mig.) :)

Och det mer tekniska; jag håller med om den delen också. Trivs i min skeddalösa skeddakajak, likväl som jag trivs bra i min roderförsedda motionskajak. Saknar bara mallantinget... ;)
-p-

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips