självuppblåsande liggunderlag

fick hem min första liggunderlag(självuppblåsande uppenbarligen) O tog upp den o skulle läsa instruktionerna men även fast det fanns på engelska förstod jag ej så mycket.

Vad ska man tänka på vad gäller användning,förvaring o ska man blåsa nåt själv o annat o tänka på??

Vet kanske självklart för vissa men ej för mej.

Tackar på förhand (har tagit upp den o öppnat ventilen än så länge)ej använd allso
 
Låt liggunderlaget ligga en stund med öppen ventil, så fyller den sig en del. Sen måste du nog blåsa lite själv också. Blås inte för mycket, det skall vara lagom hårt.

Förvara inte liggunderlaget ihoprullat, och låt ventilen vara öppen (så att ev. fukt som du blåst in kan vädras ut).
 
Har haft ett thermarest i några år. Jag har det löst hoprullat, med lite luft i liggandes mörkt. Inte så mycket mer att fundera på.

Jag har hört från en del att man verkligen skall låta det blåsa upp sig själv och inte hjälpa till med några andetag. Det skulle tydligen kunna komma in bakterier, och så skulle det mögla och fan och hans moster och lite till antar jag. När jag använder det så brukar jag då hjälpa till lite grand med uppblåsningen. Har haft det i 3-5 år nu tror jag utan problem.

Sov gott!
Peter P.
 
Jag har haft mitt thermarest i drygt fyra år och använt det flitigt. Jag har aldrig tålamod att låta det "blåsa upp sig själv" utan blåser upp det direkt så mycket som det går med fuktig mikroorganismtät utandningsluft. Det är möjligt att detta är helt fel och att innersidan mer består av mögel än skumgummi, vad vet jag? Jag tänker i alla fall inte klippa upp och kolla! Funktionen är dock helt intakt och jag tänker fortsätta vara otålig. (Självklart förvarar jag det upprullat med öppen ventil!)
 
Lite andra tips:

Tänk på att punkteringsrisken ökar med trycket. Jag punkerade mitt när jag vek det dubbelt för att ha som "stol" och luta mot en sten.

Det är smart att vika underlaget så att det blir dubbelt så smalt innan du rullar ihop. Då ryms det i ryggan utan att sticka ut flera decimeter. Man kan också linda det på "insidan" av ryggsäcken och packa annat inuti.
(Vill man ha ett underlag som man snabbt vill kunna ta fram är det ingen höjdare, men då ska man inte heller välja uppblåsbart)
 
Liggunderlaget i ryggan?

Låter fantastiskt. Jag måste lära mig med om att packa ryggsäck. Det vet jag, men i nuläge är jag fullständig lycklig om jag får ner det jag tänkt mig och säcken inte sprängs...liggunderlaget, tält och kök inkl mat tar liksom 99% av platsen. Om jag tar liggunderlaget I säcken får jag nog inte i mer än just den, sovsäcken och tältet...
 
Punka?

Har ni några andra erfarenheter när det gäller punkteringsrisken på liggunderlagen?

Jag har ett gammal Thermarest Orginal som är 8-10 år som är tjockt och skönt och aldrig trilskats - men sen för två år sen köpte jag ett Guidelite för att uppdatera mig... Sedan dessa har jag haft punka på underlaget säkert 7-8 ggr.

Ett antal utenätter har förstörts pga att jag vaknat upp mitt i natten med ett underlag som är lika dämpande för ryggen som att ligga på en blöt handduk!

Jag lagat underlaget en massa gånger - men det känns som det dyker upp nya hål hela tiden?

Någon annan som haft liknande problem med sitt underlag???

MVH / Calle
 
Re: Liggunderlaget i ryggan?

Tranan; sa:
i nuläge är jag fullständig lycklig om jag får ner det jag tänkt mig och säcken inte sprängs...liggunderlaget, tält och kök inkl mat tar liksom 99% av platsen. Om jag tar liggunderlaget I säcken får jag nog inte i mer än just den, sovsäcken och tältet...

Det är naturligtvis en fråga om prylarnas litenhet och ryggsäckens storlek.
Själv anser jag att hela poängen med "innerramade" ryggor är att allt utom lätta åtkomstväsentliga saker ska ner i säcken. Alltså behövs en större säck än om man körde med ramsäck. Men det är kanske en smaksak. Eftersom jag själv kör med Z-rest har jag inte liggunderlaget i ryggan utan utanpå. Men fästmön kör ner Thermarestet i sin 65-litersrygga, och det funkar fint (det förutsätter nog att vi delar viss utrustning som tält och kök).

En liten stilstudie nedan.
Killen till vänster har ALLT i säcken (80 l Vulcan); 3-manstält, liggunderlag, sovsäck, mat för 8 dagar. Han hade nog köket med också.
Sovsäcken är i och för sig en ME Dewline, vilket nästan är fusk. Men hans liggunderlag är ett Z-rest, som ju tar mer plats än ett Thermarest.

Killen till höger (undertecknad) har lika mycket (minus kök) fast liggunderlaget på utsidan.

309.jpg

[Ändrat av Nordesjö 2004-06-16 kl 10:21]
 
Efter en natt på ett mkt hårt och kallt golv, med ett punkterat thermarest har jag alltid ett Zrest med mig, om jag vill ha det mjukare har jag ett GuideLight Thermarest uppepå.

/Gustaf
 
Flåsa på i therm-a-rest

pal2; sa:
Jag har hört från en del att man verkligen skall låta det blåsa upp sig själv och inte hjälpa till med några andetag. Det skulle tydligen kunna komma in bakterier, och så skulle det mögla och fan och hans moster och lite till antar jag. När jag använder det så brukar jag då hjälpa till lite grand med uppblåsningen. Har haft det i 3-5 år nu tror jag utan problem.

Tillverkaren till Them-a-Rest, Cascade Designs, skriver i sina manualer att underlagen INTE tar skada av att blåsas upp. De rekommenderar några flås till önskad hårdhet.

En del menar också att det skulle bli problem med frusen andedräktsfukt på vintern, men jag har använt deras underlag i rätt många år så utan problem.
 
Sköna och bra att sova på

Självuppblåsande liggunderlag är sköna och bra att sova på, återgår aldrig till "vanliga" igen, men de är absolut självuppblåsande allra helst i låga temperaturer. Och då menar jag självuppblåsande i meningen att du själv får hjälpa till med lite lungluft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dimmspiken Biltemas självuppblåsande liggunderlag? Bo och sova 9
ryssen Flyga med självuppblåsande liggunderlag, men hur? Bo och sova 4
Tabby1 Självuppblåsande liggunderlag Bo och sova 3
Gran_qvist Självuppblåsande liggunderlag Bo och sova 8
storfiskarn? billigt självuppblåsande... Bo och sova 4
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 9
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.