Silva och USB?

Jag har en Silva multinavigator och undrar om det är tekniskt möjligt att koppla den till en dator med enbart USB-kontakt. För att komplicera det ytterligare är det en Mac det rör sig om. Det senare bekymret torde man kunna lösa med ett virtual-pc-program. Men hur är det med USB-problemet?

Jag har sökt i forumen här men hittar bara frågor om andra märken och inga tillfredsställande svar.

/Johan Ö

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vet du att det fungerar?

Jimmy_L; sa:
Inga problem, det finns converter mellan RS232 ("com port") och USB.
Så vitt jag vet finns inte Mac-drivrutiner till konverteraren du föreslår. Det är möjligt att det fungerar i Virtual PC men eftersom hårdvara är klurigt att emulera skulle åtminstone inte jag köpa saken på chans.

Är du säker på att konverteraren funkar under den PC-emulering det här handlar om?

Jag vet att någon annan frågat om just detta tidigare men jag minns aldrig någon rapport om personen fick det att fungera eller inte.

Jag kör för övrigt själv med Targus adapter och efter drivrutinsuppdatering på Targus webbplats fungerar den bra men det finns billigare USB<>Serial-adaptrar som rekommenderats av andra tidigare i forumet.

Re: Vet du att det fungerar?

PR; sa:
Är du säker på att konverteraren funkar under den PC-emulering det här handlar om?

Jag är inte säker på att just den fungerar, men en kompis emulerar med en koverterare av samma typ. Det är ju vanlig seriell kommunikation, så jag ser ingen som helst anledning till varför inte alla märken skulle fungera.
Jag personligen hade köpt på chans, eller möjligtvis frågat tillverkaren av konverteraren.

"redigerat" .....eller jag personligen hade aldrig köpt Mac..... skall det vara.....=)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips