Seglarstövlar tunn sula?

Är egentligen på jakt efter ”barfotamodell” av gummistövlar men verkar inte finnas några i produktion. Fick tips om att seglarstövlar skulle vara bättre än vanliga gummistövlar dvs utan klack m.m. Tips på gummistövlar med så tunn sula som möjligt och gärna ”zero drop”?
 
Vivo hade förut. Kanske går att få tag på nåt restlager. Waterloo hette de. Mina är supersköna, men de är rätt gamla nu. Vivo har ju gått mot smalare och smalare läst. Och de är kalla. Inget för höst- och vinterbruk.

Har neoprenstövlar från Sulman som funkar för mig. Såg dem på en marknad och kände att de nog skulle funka, men de hade bara elefantstora. Hittade dem sen på Granngården. De funkade så bra så jag köpte två storlekar, så jag kan variera mängden sockor.

Nu tror jag de ändrat modell lite. Tror mina hette bara Neon, men de verkar bara finnas i dam nu. De har även seglarmodeller som jag inte provat, men de ser hyfsat platta ut.
https://sulmanfootwear.se/produkt/neon-3/

Kan inte uttala mig om annat än de jag har, så obs att det kan ha ändrats.

De är så klart inte supermjuka i sulan, men den är tillräckligt böjlig för att det ska funka för mig (får ont som fasiken av stel sula). Hälen är något upphöjd, men inte så mycket att det känns konstigt eller skapar problem. Att sulmönstret är uppdraget där vid hålfoten gör att det ser ut som de har mer häl än de egentligen har.

De är tillräckligt rymliga i framfoten även om inte lika rymliga som mina barfotaskor.

De är varma och sköna.

Mindre bra - skaften är alldeles för tajta (har förhoppningsvis ändrats). Jag är lite tjock om magen men jag har normaltjocka underben. Det är svårt att stoppa ner byxbenen i skaften och lyckas man så trycker veck som uppstår rätt hårt mot benet. Oskönt.

Jag har gått enbart i barefoot/minimalist flera år nu, året runt. Ändå funkar mina Sulman vad gäller sula och drop. Det enda som kan kännas besvärande är vikten. De är alltså inte speciellt tunga alls, men jag är ju van vid fjäderlätta fossingar nu, så mina "fotlyftarmuskler" är antagligen otränade, ovana vid extra tyngd. Har kännt av det i muskel- eller senfästen framför höften ibland.


Åk till Granngården och prova Neon Plus och seglarstövlarna. Hoppas de funkar för dig med.
 
Men sorry, nu läste jag din fråga lite slarvigt. Det var ju TUNN sula du var ute efter, inte böjlig som jag tolkade det utifrån mina egna behov. Jag ger gärna upp det taktila för att slippa frysa, men böjligheten måste jag ha.

Saglarstövlar allmänt. Testade nån standardmodell innan jag hittade Sulman. Kan de ha hetat Viking? Var hemsk för mig. Sulan stel och styv som en planka. Tjock med. Men jag fattar vad du är ute efter. När jag var ung hade seglarstövlar riktigt tunn sula, då de väl faktiskt var tänkta som just seglarstövlar. Vet inte om såna görs längre.
 
Tack för svaren! Ska kolla upp dem ni tipsade om!
Vivos Waterloo fanns bara i små storlekar annars hade jag letat efter sådana, behöver 46:eek:r. Sulman hade ju några seglarstövlar som verkade bra med VARFÖR finns det inte stora storlekar av den röda färgen utan bara av den blå?! Trodde vi hade kommit längre än det här töntiga Blått är för pojkar och Rött för flickor...
Vattentäta strumpor eller kajakstövlar håller nog inte så länge i skogen annars vore det en bra ide.
 
Var glad att du inte är tjej. Då får man ibland välja på ljusrosa och pistagegrönt. Typ.;)
Håller fullständigt med dig. Hemskt irriterande när man hittar nåt man gillar och inser att man kollat utförandet för fel kön.

När jag tänker efter kanske det var så att Waterloo var/är en ren dammodell. De är säkert körda hur som. Mitt första par är jättesköna, med laglappar och allt. Sen fick jag ett par gratis i affären där jag köpte upp mig på Lems för ett par år sedan. De hade nån färgskada bara. De hade gjort skaften högre och ännu smalare. Glöm att få ner brallorna i dem. Plus att lästen förstås var betydligt smalare. Dessutom är de prickiga. Vivo har tyvärr svikit barefoottanken för att göra coola modeskor istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
Listigaräven Ullunderställströja, modell slitstark men tunn. Kläder 14
SLMT Tunn jacka Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Alvide coolmax vs tunn ullstrumpa Kläder 7
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
Janne harr Tunn Jacka Kläder 17
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
srpp tunn och enkel softshellsbyxa? Kläder 16
bigfish Tunn GoreTexjacka? Kläder 15
Arvidsjaur Vandringsskor med mjuk sula Kläder 8
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
Jös Sula om Miendl Kläder 3
Salmiak Duntofflor med välisolerad sula? Kläder 15
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
miaz sula om kängor? Kläder 7
Smogz Shiver-shield sula Kläder 1
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
Davva2 Meshsko med halkfri sula Kläder 9
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
T.S Jörnkänga med värdelös sula Kläder 4
sajberjohan Sula om Lundhagsare Kläder 6
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
ehn Allroundkänga med fjädrande sula Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...