Sealion vs Prijon Seayak

Hej,

sitter just nu och väljer mellan en perception seayak (modell äldre - 7år?) och en prijon seayak (3 år) och tycker väl båda är bekväma.

Var därför nyfiken på on någon här har några erfarenheter gällande dessa kajaker.

Lite data:
- jag är stor (178cm/95kg)
- kommer att användas både för efter jobbet turer och veckopaddlingar.
- har prövat Kodiaken som jag tyckte var allt för stor (van vid en welhon pideraque)
- har prövat prijon Baracuda som jag tycker var för "vickig" tom

Tacksam för alla råd och tips.

/Gulan

...och ja, jag har sett samma fråga om stäldes för 6 år sedan

...men min förhoppning är att fler erfarenheter samlats sedan dess :)

/Gulan

kobben_se; sa:
Hej,

sitter just nu och väljer mellan en perception seayak (modell äldre - 7år?) och en prijon seayak (3 år) och tycker väl båda är bekväma.

Var därför nyfiken på on någon här har några erfarenheter gällande dessa kajaker.

Lite data:
- jag är stor (178cm/95kg)
- kommer att användas både för efter jobbet turer och veckopaddlingar.
- har prövat Kodiaken som jag tyckte var allt för stor (van vid en welhon pideraque)
- har prövat prijon Baracuda som jag tycker var för "vickig" tom

Tacksam för alla råd och tips.

/Gulan

Hej Jan!
Jag har paddlat både Kodiaken och Seayaken ganska mycket, men jag har ingen erfarenhet av Perception tyvärr. Jag är själv 184 och väger ca 85 kg. Jag tycker att Seyaken har funkat bra, Kodiaken är ju trevlig när man vill lasta lite extra mycket förstås, men Seayakens längd gör den lite mer lättkontrollerad. Försök att provpaddla dem båda om det går, då mycket trots allt handlar om personliga preferenser. Seayaken är betydligt stabilare än Baracudan. Hursomhelst har jag bara goda erfarenheter av Prijons båtar och har genom åren haft 5 Seayak och 2 Kodiak.

/Anders

..tack!

Hej,

Efter att ha paddlat dem båda så verkar seayken vara den bästa all-round-kajaken. Vill jag sedan paddla blå-bandet eller liknande får jag kanske byta upp mig...men dit är det ett tag.

/Jan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips