Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck

Hej

Har en annan tråd som handlar om min jakt på ny ryggsäck; https://www.utsidan.se/forum/thread...iggande-sidofickor-en-omoejlig-oenskan.91219/. Har så smått börja fundera på en ramryggsäck (eftersom de tydligen är mycket lättare än vad jag trodde 😊). Har sökt här på forumet och det verkar som att man behöver modifiera bärsystemet på de flesta, ffa avbärarbältet.

Vad tror ni om det här: att ta en (äldre) barnbärstol med bra bärsystem och ta bort barndelen. Sedan sätta dit bärsäck. Har ingen aning om de är kompatibla, ramen och säcken. Någon som gjort något liknande?

91A4EC55-695D-4354-A324-A655FBB047C6.jpeg


Typ en sådan här... Om man kan bära ett barn upp till 15kg så borde man ju kunna bära lika mycket utrustningsvikt.
 
De där sena Haglöfs-barnstolarna brukar få donera sitt bärsystem till Skarja - sällan tvärt om...
Det finns trådar om det sedan förr...
/Odd
 
Kort kan man sammanfatta det som att på Skarjaramen går det att fästa det sena bärsystemet från barnstolen - och Skarjaramen är ju rätt lätt... På Grönlandsramen, som är bredare än Skarjaramen, passar inte höftbältet utan omfattande omsömnad.

Axelremmarna är överflyttbaran men mår bäst av att man förlänger remmarna så att de är fästbara nere på ramens nederdel. Vill man inte använda säckarna så är det bara att banda fast lämpliga andra säckar / påsar...
/Odd
 
Kurvigt höftbälte, ta en titt på midielinjen på ett par välsittande byxor, även på byxor är kurvan krökt. Att omskapa ett rakt höftbälte till krökt tar inte längre tid en kväll, i mina ögon en mycket väl använd stund. DIY kan vara riktigt trevligt.
 
Hej

Har en annan tråd som handlar om min jakt på ny ryggsäck; https://www.utsidan.se/forum/thread...iggande-sidofickor-en-omoejlig-oenskan.91219/. Har så smått börja fundera på en ramryggsäck (eftersom de tydligen är mycket lättare än vad jag trodde 😊). Har sökt här på forumet och det verkar som att man behöver modifiera bärsystemet på de flesta, ffa avbärarbältet.

Vad tror ni om det här: att ta en (äldre) barnbärstol med bra bärsystem och ta bort barndelen. Sedan sätta dit bärsäck. Har ingen aning om de är kompatibla, ramen och säcken. Någon som gjort något liknande?

Visa bilaga 35116

Typ en sådan här... Om man kan bära ett barn upp till 15kg så borde man ju kunna bära lika mycket utrustningsvikt.

Jag har faktiskt plockat remmarna från exakt en sådan bärstol och satt på en Haglöfs Skarja . Remmarna på Skarjan var dåliga och bältet fanns inte alls. Blev kanon.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...