Sadelinleden på Åland

Jag tror att man kan åka till Åland på höstkanten och har letat efter vandringsleder där ,får upp Sadelinleden 63 km jag undrar om någon har gått den leden och hur ni har övernattat tältplatser?? och är det mycket asfalt

Sadelinleden går både längs befintliga vägar och skogspartier. Ställvis irriterande mycket asfalt för min smak. jomalaleden går som en avstickare och är överlag trevligare med mera inslag av skog. Lemlandsleden kan du också titta på. Den finaste leden på Åland ligger i Geta och startar från Soltuna på Getabergen. Ingen av lederna är speciellt långa men med bil går det enkelt att förflytta sig och plocka russinen ur kakan.

Allemansrätten är lite annorlunda på Åland. Man får tälta men om möjligt skall man fråga markägaren om lov. I praktiken är det nästan omöjligt att veta vem som äger marken så därför är det bara att slå läger där det passar utifrån normalt förnuft.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tänk på att Åland är Finland (och inte Sverige) och så länge Corona härjar i Sverige får du knappast resa in. Det är möjligt att du kan komma hit till hösten men var snäll och kolla gällande regler och instruktioner här:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips