Ryggsäck som handbagage på flyget

Jag ska resa till Island i juni och tänkte bara ta med ett handbagage. Men där ska ju rymmas en hel del.

Icelandair (utresa) accepterar 55x40x20 och SAS (hemresa) nästan samma mått, 55x40x23. Nu undrar jag vad detta motsvarar i liter, på ett ungefär. Någon som har erfarenhet av att ligga nära gränsen?

Hälsn Pelle
 
Ingen fara. Har åkt dit några gånger med fullproppat handbagage. Någorlunda inom måtten.
Har dock sett diverse mycket större handbagage ombord på icelandair och det har inte varit något problem för dessa resenärer.

Vh Johan
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag ska resa till Island i juni och tänkte bara ta med ett handbagage. Men där ska ju rymmas en hel del.

Icelandair (utresa) accepterar 55x40x20 och SAS (hemresa) nästan samma mått, 55x40x23. Nu undrar jag vad detta motsvarar i liter, på ett ungefär. Någon som har erfarenhet av att ligga nära gränsen?

Hälsn Pelle
det är ren multiplikation ovan för att få volym.
tänk även på vikten, men jag har aldrig varit med om att de vägt mitt handbagage
edit:
Volym=längd⋅bredd⋅höjd
1000cm³= 1L
icelandair 44L
sas 50,6L
 
Den snålare måttgränsen ger ju teoretiskt max 44 liter i motsvarande fyrkantiga låda, men man får såklart dra av lite för rundare form och eventuell extern ram/bärsystem. Så kanske upp till 40 liter, beroende på ryggsäcksmodell.

Jag flyger i princip alltid med bara handbagage, och min dryga 30 liters MH Scrambler plus utvändigt fastsatt Z-rest liggunderlag brukar gå in i flygplatsernas mätlådor med god marginal.
 
Jag blir ofta förvånad över hur stora handbagage som folk "kommer undan med". Lite större mått än flygbolagens angivna går alltså nästan alltid, men Ryanair t.ex. tycks ha som affärsidé att kräva (kostsam) incheckning av aningen för stora handbagage.

Jag köpte ryggsäck i höstas som skulle vara så nära maxmåtten som möjlig. Det blev en Osprey Stratos 36 l. Dess fasta ram är ca. 56 x 25 cm och den går galant in i bagagehyllorna med botten innerst (dvs. det finns marginal på höjden 56 cm).
 
... men jag har aldrig varit med om att de vägt mitt handbagage

Det har jag, dessutom flera gånger på olika bolag, både reguljärt och lågprisbolag. De senare som ex Ryanair väger och mäter konsekvent för att öka intäkterna. Är flyget fullsatt och mått /vikt på ditt handbagage är över gränsen tvingas du checka in det.
Utmaningen med en ryggsäck förutom totalvikt är begränsningen i längd (55cm på flesta bolag, men ner till 45cm på vissa) som inte passar bra. De flesta mellanstora ryggsäckar med tillräcklig längd på bärsystemet för rimlig placering av avbärarbälte är ofta över 55cm i längd. En packad ryggsäck blir även mer rund i formen än en kabinväska, varför man måste vara försiktig med det maxmåttet på runt 20cm i djup.
 
Är också förvånad hur stora handbagage som accepteras ombord. Om du ligger på gränsen kan det dock hända att du blir stoppad vid gate (reser du med handbagage och checkar in i maskin är det normalt första gången man träffar en representant från flygbolaget). Blir du stoppad måste du "gate checka" ditt bagage (i detta skede finns det inte tid för någon normal incheckningsprocess och är bagaget orimligt stort förutsätter jag att man kan bli nekad ombordstigning). Detta innebär att du lämnar din ryggsäck när du kliver på planet och får tillbaka den direkt när du kliver av vilket faktiskt fungerar ganska smidigt. Vet jag att jag ligger på gränsen brukar jag ha ömtåliga saker lättåtkommliga så jag enkelt kan plocka ur dom.

Det största problemet jag ser med att flyga med en friluftspackad ryggsäck är dock säkerhetskontrollen, se till att inte packa något som inte accepteras ombord.
 
Tack alla ni som gett mig snabba synpunkter i denna fråga!

Den tillåtna volymen bör tydligen ligga i intervallet 30-40 liter, men jag förstår att de slutliga måtten beror på hur mycket man tryckt ner i säcken. Sålunda ser jag att exemplet Osprey Stratos 36 liter har måtten 33x32x69 (Outnorth och Outdoorexperten), alltså betydligt mer än tillåtet. Men den kanske kan packas mindre och inte bli så hög och tjock.

Hoppas frågeställningen varit till nytta även för någon annan.

Hälsn Pelle
 
Det varierar också mellan olika flygbolag hur petiga de är med handbagaget.

Lågprisbolagen är nog generellt strängare (eftersom de oftast kan ta extra betalt från dig om bagaget är för stort).
 
Min erfarenhet är att ~40 liter är ok, helst ska den inte se knökfull ut (vikten är ofta ett större problem). Att bara räkna om måtten till liter går inte att applicera på en ryggsäck, då måtten inte är slumpartade utan är begränsade av de faktiska utrymmen i flygplanet (det går förstås att stuva väskan "fel" i baggagehyllan och på så vis ta upp andras plats, med mängden handbaggageresenärer nuförtiden är det jättepoppis...). På många flygpltaser har de små metallburar där man kan testa storleken på sitt handbaggage - det är de som gäller om det blir en "tolkningsfråga".


Trivia: Jag och en kompis flög en gång med exakt likadana ryggsäckar som handbaggage, båda ca halvfulla (vi hade det mesta incheckat), men han hade ryggplattan i sin (medan jag hade tagit ur den och lämnat hemma) så hans såg större ut. Vid ombordstigningen blir han stoppad och flygplatspersonalen bad att få titta/känna på hans väska för de uppfattade den för stor. De gav sig när vi påpekade att de (samma kontrollant) släppt förbi mig utan problem.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips