Ryggsäck sökes ~ 55-65-75, but WHAT??

Att det skall vara så jäkla svårt att bestämma sig.

Behov:
Från enstaka nätter upp till 4-5. Möjlig fjällvandring. Vill kunna öppna fronten.
Tidigare ryggproblem & steloperation. Behöver kunna ställa in ryggan ordentligt så att jag inte har vikten på axlarna (ja, ni fattar). Bra avbärarbälte. Är 179cm.

Hur stor behöver jag ha? Vill ju inte köpa för liten/stor. Övrig utr kommer troligen bestå av ett gas-kök med kastrull, dunsovsäck (WM SummerLite el Marmot Hydrogen), tält (Nallo 2 GT) (dock kanske inte alltid), liggunderlag (Exped Downmat 7) + det vanliga lull-lullet som till kommer i form av mat, vätska extrakläder etc.

Tittat på Haglöfs OXO. Tror att inställningsmöjligheterna kan passa mig. Dock tycker/tror jag "man-modellerna" på 65/75 kanske blir för stora? 55 liter finns ju också i form av en Q-modell.

Tacksam för råd från er som har vanan & kunskapen.

TACK!!

FriskLuft´s blogg
 
Jag har en haglöfs matrix. Den finns i mindre storlek, själv har jag en 50-liters.
Den är trevlig, hyggligt lätt, stabil.
Tyvärr finns ingen frontöppning som du efterfrågade, men väl ett nedre fack med egen öppning.

Jag upfattar Matrix som ett lättare alternativ till OXO, men utan att den saknar något jag behöver. Dessutom behöver du ju inte köpa den med ett Q på för att få en mindre :)

Hur stor rygga man behöver finns det flera diskussioner om i forumet, sök. Jag vidhåller min åsikt: 50 liter räcker utan problem upp till en vecka på sommar, vår och höst.

/OJ
 
Jag har en Haglöfs OXO 750 som jag köpte för några veckor sedan. och haft med mig i 20 dagar nu ned variation mellan tågresa och vandring.



Det är min första riktiga ryggsäck (dagsäckar borträknade) så jag har inte så mycket att jämföra med. Storleken tycker jag är fenomenal, jag får plats med allting förutom liggunderlagen för två person (far & son) i säcken utan att vara ett snille på utrymmesoptimering. Det är skönt att slippa ha massa saker hängandes utanför.

Topplådan/topplocket är lite bökigt att komma åt utan att lossa remmar etc.

I övrigt är det en trevlig säck, dock är det väldigt konstigt, i närheten av arrogant, av Haglöfs att inte ha någon 'instruktionsbok' till säcken eller något annat material som kan förklara hur deras fiffiga ingenjörer har tänkt.
 
Jag har en haglöfs matrix. Den finns i mindre storlek, själv har jag en 50-liters.
Den är trevlig, hyggligt lätt, stabil.
Tyvärr finns ingen frontöppning som du efterfrågade, men väl ett nedre fack med egen öppning.

Jag upfattar Matrix som ett lättare alternativ till OXO, men utan att den saknar något jag behöver. Dessutom behöver du ju inte köpa den med ett Q på för att få en mindre :)

Hur stor rygga man behöver finns det flera diskussioner om i forumet, sök. Jag vidhåller min åsikt: 50 liter räcker utan problem upp till en vecka på sommar, vår och höst.

/OJ
Mmm, kollade lite på Matrix också men hur är möjligheterna till justering av ryggplattan? OXO var ju jädra smidig där, bara att tryckar ner tills den passade eller dra uppåt :)

Vad skilljer en Q-modell? Såg att axelremmarna var obetydligt smalare & lite annolunda skurna. Nåt mera?


FriskLuft´s blogg
 
Mmm, kollade lite på Matrix också men hur är möjligheterna till justering av ryggplattan? OXO var ju jädra smidig där, bara att tryckar ner tills den passade eller dra uppåt :)

Vad skilljer en Q-modell? Såg att axelremmarna var obetydligt smalare & lite annolunda skurna. Nåt mera?


FriskLuft´s blogg

Rygglängden går att justera. Minns inte nu exakt hur, men det var inte svårt (jag är iofs ingenjör :)

Vet inte exakt vad som är annorlunda på en Q-modell.

Viktigaste rådet: testa ryggsäckarna med packning (inte bara nån sten).

De som säljer ryggsäcken till dig ska kunna svara på frågor om hur justeringen av säcken går till osv. Annars handlar man någon annan stans även om det kostar 100 kr mer.

/OJ
 
Flexibel & mångfunktionell utrustning

Hej,

I ditt fall verkar det vara prioriterat med låg vikt. Jag kan rekommendera dig märket,
Granite Gear Nimbus Meridian. Finns även för damer. Ryggsäcken väger max 1,7 kg. Volymen är
dryg 62 liter. Du kan alltså använda den till helgturer och fjällen. Är Nallo 2GT inte lite
för stort? Om man inte har så stora grejor och ryggsäck, då minskar behovet av att
ha stort tält. WM SummerLite och Marmot Hydrogen är både bra! Dock är WM billigare än
Marmot. Vad gäller gas, kan rekommendera MSR SuperFly. Viktigt att du tittar på grejor
som är mångfunktionella och flexibla som kan användas till olika situationer.
 
Så... Nu har jag har förvandlats tillbaka till en trettiotvåårig småbarnspappa från att ha varit en fjortis i trettio sekunder.
Q-modellerna har som sagt ett antal anpassningar så de bättre ska passa den kvinnliga kroppen. Inte klämma brösten o, jag antar, en mer kvinnlig passform för höfterna.
Min goda vän Kalle har dock en 55liters Matrix Q och är skitnöjd.
 
Hej,

I ditt fall verkar det vara prioriterat med låg vikt. Jag kan rekommendera dig märket,
Granite Gear Nimbus Meridian. Finns även för damer. Ryggsäcken väger max 1,7 kg. Volymen är
dryg 62 liter. Du kan alltså använda den till helgturer och fjällen. Är Nallo 2GT inte lite
för stort? Om man inte har så stora grejor och ryggsäck, då minskar behovet av att
ha stort tält. WM SummerLite och Marmot Hydrogen är både bra! Dock är WM billigare än
Marmot. Vad gäller gas, kan rekommendera MSR SuperFly. Viktigt att du tittar på grejor
som är mångfunktionella och flexibla som kan användas till olika situationer.
Låg vikt? Neee, i så fall mest beroende på att ryggen inte skall ta stryk.. men nån lättviktsfreak e jag inte. Nää, men kan man få låg vikt och kvalite så kan det få kosta lite. I så fall hade jag nog inte satsat på upplistad utr. Känns som ALLT kan bli lättare i så fall.

Så ett Nallo 2 GT tror jag att det blir. Gillar att ha plats :) + att grabben kanske vill följa med nån gång. Och Exped Downmat 7 blir gott att nana på. Köket blir nog ett MSR Windpro (vill inte söla med bensin å sånt).


Så... Nu har jag har förvandlats tillbaka till en trettiotvåårig småbarnspappa från att ha varit en fjortis i trettio sekunder.
Q-modellerna har som sagt ett antal anpassningar så de bättre ska passa den kvinnliga kroppen. Inte klämma brösten o, jag antar, en mer kvinnlig passform för höfterna.
Min goda vän Kalle har dock en 55liters Matrix Q och är skitnöjd.
Är Kalle en tunn kille eller lite "manligare".

Måste också få säga att det känns bra här på Utsidan. Rappa & trevliga svar. Kunniga. Bara så ni vet.
 
Mmm, kollade lite på Matrix också men hur är möjligheterna till justering av ryggplattan? OXO var ju jädra smidig där, bara att tryckar ner tills den passade eller dra uppåt :)

Vad skilljer en Q-modell? Såg att axelremmarna var obetydligt smalare & lite annolunda skurna. Nåt mera?


FriskLuft´s blogg
Justeringen på Matrix är jätteenkel! Bärsystemet är ihopfäst med kardborreplattor, bara att dra isär, justera upp/ned och trycka ihop. Men systemet på OXO är nästan snäppet enklare.
Q-modellerna har anpassade axelremmar för att de inte ska skära in i brösten. Avbärarbältet är mer anpassat för kvinnliga höfter. Men inte tycker jag att man ska haka upp sig på modellbeteckningar ifall säcken känns bra på ryggen, trots att jag är kvinna har ingen Q-modell suttit bra på min rygg.
 
Är Kalle en tunn kille eller lite "manligare".
Ja, alltså han är väl enochåttiotvå, sjuttiofem-åttio pannor, ganska atletiskt byggd. Rätt "karlig", som vi säger, i kroppen. Faktum är att han visste inte ens om att det var en tjejsäck förräns jag började pika honom...

Här måste jag säga något om den föreslagna Granite Gearsäcken. Den har fast rygg. Det kanske gör att den inte kvalar in på din lista. Jag har själv den något rymligare och lättare Vapor Trail. Jag trodde inte att en icke-anpassningsbar produkt kunde sitta så skönt. Prova om du kan komma åt men jag skulle inte köpa den på postorder med din rygg.
 
Har, likt Skipper_, en Haglöfs 750. Mina erfarenheter och intryck är i stort desamma. på mig, som är lång och smal (189cm, 74kg) sitter säcken suveränt. Hade inga problem alls under en veckas vandring med 23->16kg vikt. Bar dock väldigt mycket med höfterna.

Tydligen skall Haglöfs (endast OXO?) ryggsäckar ha "små litrar". En 75 liters haglöfs ger alltså mindre utrymme än andra 75-liters säckar. Allt enligt lokala friluftsbutiken.

Något som jag upptäckt att jag vid ev. framtida ryggsäcksköp absolut inte kommer att välja bort är frontöppningen. Det är _så_ lätt att få tag på saker jämfört med de säckar som inte har denna funktion. Sidofickorna gillar jag också - där verkar det få plats hur mycket som helst ;-)

Nackdelen med säcken är väl vikten på c:a 3 kg. Topplockets fickor skulle kunna förbättras.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Zorozv Ryggsäck - tips & råd sökes Transportera 14
nilsbo STORT regnskydd till ryggsäck sökes! Transportera 1
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.