Ryggsäck med kraftig "tälthållare" högst upp

Hej på er!

Jag har fått lära mig sedan jag var liten att man ska packa tunga saker så nära ryggen som möjligt och ju högre upp desto bättre.

Stämmer detta fortfarande?

Jag vandrar nämligen en hel del med en 4kg tung packraft, men har ingen bra ryggsäck att fästa packraften på. I nuläget har jag packraften längst ner, under ryggsäcken. Så den daskar och slår mot rumpan hela tiden. Störtirriterande.

Jag tänker mig att det absolut bästa vore att ha packraften högst upp, ihoprullad. Så som folk alltid transporterade ihoprullade liggunderlag förr i tiden (och kanske fortfarande?).

Finns det fortfarande vettiga ryggsäckar med en ordentlig, kraftig, fästanordning högst upp, ovanför locket på ryggsäcken?

Alltså, ryggsäcken ska uppfylla följande önskemål (kanske är det en omöjlighet?). I inbördes ordning, viktigast högst upp:

Slitstark fästanordning för tunga rullade objekt högst upp
Volym, minimum 60 liter. Gärna lite mer.
Stooora sidofack, gärna höga. Tänk paddelförvaring.
Vikt max 1,5 kilo
Möjlighet att fästa karbinhakar/remmar
Komprimerbar

Tack på förhand

Mvh
Martin
 
Haglöfs Alaska med ramförlängare bör vara det du söker.
Det är bärramen som är det viktiga inte säcken.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72778&highlight=alaska
Tänkte direkt samma sak, när jag läste TS fråga.
Fast det är Skarja på KimE:s länk - se en välpackad Alaska inkl. ramförlängare här - med forums självskrivna Alaskaexpert i sin egen höga person med på bilderna :)

Om du inte kan hitta denna klassiker i bekantskapskretsens skrubbar, så dyker de inte sällan upp på blocket, loppisar och second hand-affärer - till, hmmm, *mycket* överkomliga priser :)
Skarja går förresten nästan lika bra, eller någon annan klassisk ramryggsäck, men personligen har jag tyckt att Alaska/Grönlands bäregenskaper varit helt i särklass, när man måste bära stort/tungt.
 
Det är lite roligt att ni nämner skarjan, har faktiskt ägt en sån själv för länge sedan.

Jag trodde dock att utvecklingen på något sätt hade gått framåt och att det fanns bättre alternativ idag.

Kanske helt enkelt får hålla utkik lite på blocket igen då ;)
 
Jag själv har en Fjällräven gyro. Inte heller den går att köpa i butik längre. Men gjorde en sökning på Blocket o där finns en tillsalu i Herrljunga.
 
Jag kanske ska tillägga att min packning inklusive packraft och paddel under den senaste 5 dagarsvandringen vägde 15 kilo. Så jag bär stort, men inte så vansinnigt tungt. Så en sån där alaska kanske är lite overkill?
 
Det fina med "modulära" ryggsäckar som Alaska är ju att man själv gör dem precis så stora som behövs :)
 
... Jag trodde dock att utvecklingen på något sätt hade gått framåt och att det fanns bättre alternativ idag.
Bättre alternativ för transport av skrymmande och/eller tung utrustning har inte dykt upp (förutom motordrivna som skotrar, bandvagnar och helikoptrar då) eftersom de senaste versionerna av de där ramryggorna VAR det bra alternativet...

Och avseende Skarja; faktum är att det faktiskt fanns en ramförlängare till Skarja också, men den är om möjligt ännu ovanligare att snubbla över nuförtiden... Haglöfs tre ramförlängare, med långrams- och kortrams- Grönlandsramversionerna underst och Skarja-versionen ovanpå...

Och för att ge ett svar på din ursprungsfråga
- det finns, naturligtvis höll jag på att säga, gott om seriösa externramssäckar (liknande mina Alaskor) att köpa nya fortfarande, bara inte här i softpåsefrälsta Sverige (där det har blivit osäljbart dyrt att tillverka seriösa ramryggsäckar - vilket jag fått höra från säker insiderkälla - volymerna blir helt enkelt för små). Iofs så går det att köpa Fjällrövens Brandmansram fortfarande, och den kan man sedan utrusta med vilken lämplig gammal säck som helst. Men det blir lite onödigt dyrt... Och att uppfylla ditt fjärde krav är naturligtvis omöjligt, det är rent fysikaliskt omöjligt till och med.

Vad du ska göra (om en begagnad sen Alaska eller Grönland eller FR Gyro inte är intressant) är att lyfta blicken och inte gräva där du står! En snabb Googling gav mig ett flertal leverantörer av seriösa externramssäckar utomlands, något som GearJunkie skriver lite om i en kolumn från för åratal sedan. Och det är rätt uppenbart; när 'hemmamarknaden' omfattar några hundra miljoner medborgare så finns det alltid plats för nisch-tillverkare som gör nischad utrustning för bara en liten del av marknaden - dom kan leva bra ändå på leveranser till den lilla nischen, eller som ett litet sidoutskott på ett större massmarknadsträd...
 
Klättermusen

Klättermusen har ramförlängning där uppe på flera av sina modeller vilket gör att man t.ex. kan fixera ett stort tält högst upp.

Nackdelen är att säckarna är tunga och dyra.
 
Bättre alternativ för transport av skrymmande och/eller tung utrustning har inte dykt upp (förutom motordrivna som skotrar, bandvagnar och helikoptrar då) eftersom de senaste versionerna av de där ramryggorna VAR det bra alternativet...

Och avseende Skarja; faktum är att det faktiskt fanns en ramförlängare till Skarja också, men den är om möjligt ännu ovanligare att snubbla över nuförtiden... Haglöfs tre ramförlängare, med långrams- och kortrams- Grönlandsramversionerna underst och Skarja-versionen ovanpå...

Och för att ge ett svar på din ursprungsfråga
- det finns, naturligtvis höll jag på att säga, gott om seriösa externramssäckar (liknande mina Alaskor) att köpa nya fortfarande, bara inte här i softpåsefrälsta Sverige (där det har blivit osäljbart dyrt att tillverka seriösa ramryggsäckar - vilket jag fått höra från säker insiderkälla - volymerna blir helt enkelt för små). Iofs så går det att köpa Fjällrövens Brandmansram fortfarande, och den kan man sedan utrusta med vilken lämplig gammal säck som helst. Men det blir lite onödigt dyrt... Och att uppfylla ditt fjärde krav är naturligtvis omöjligt, det är rent fysikaliskt omöjligt till och med.

Vad du ska göra (om en begagnad sen Alaska eller Grönland eller FR Gyro inte är intressant) är att lyfta blicken och inte gräva där du står! En snabb Googling gav mig ett flertal leverantörer av seriösa externramssäckar utomlands, något som GearJunkie skriver lite om i en kolumn från för åratal sedan. Och det är rätt uppenbart; när 'hemmamarknaden' omfattar några hundra miljoner medborgare så finns det alltid plats för nisch-tillverkare som gör nischad utrustning för bara en liten del av marknaden - dom kan leva bra ändå på leveranser till den lilla nischen, eller som ett litet sidoutskott på ett större massmarknadsträd...

Intressanta tips. Jo en skarja eller alaska skulle nog helt klart kunna vara intressant. Men ska kolla den övriga marknaden av externa ramryggsäckar också!

Hur mycket i runda slängar väger en Alaska eller Skarja tror du?

Kollade lite snabbt på tradera och såg följande: http://www.tradera.com/item/344582/261239197/haglofs-ryggsack-fritid-resor-vandrar-ryggsack-

Vad är det för modell? Ser ut som att det skulle kunna passa mig eftersom jag har ganska lite packning utöver den stora skrymmande packraften och paddlarna...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.