Ryggsäck med halvhårt skal (typ Haglöfs Corker)... vad är det hårda?

Jag har lite funderingar på att sy mig en liten vardagsryggsäck liknande Haglöfs Corker, men en väsentlig del av konceptet är ju det halvhårda skalet. Nån som vet vad Haglöfs kör med för material? Eller har idéer till substitut?
 
Tyvärr inte, jag förstår inte ens fördelen med ett hårt skal på ryggsäcken, tycker bara att det verkar dumt. Förklarar gärna vad jag missat....
 
För mitt användningsområde ser jag följande fördelar:
-Min matlåda kan stå på den hårda botten, och slipper därmed en massa klämmande belastning som skulle kunna få locket att hoppa av
-Matlådan har bättre chanser att komma fram rättvänd
-Jag kan ta papper löst i ryggsäcken istället för att ha dem i en mapp (som nu ändå ligger och skräper i min nuvarande ryggsäck för att ge lite stadga)
-Det blir enklare att organisera en massa småprylar inuti säcken
-Det ser bättre ut när den inte är fullpackad

Så som jag packar ute i skogen ser inte jag heller några fördelar med ett halvhårt skal, men till vardagsbruk i stan och till jobbet så tror jag att det kan fungera fint.

Jag har funderat på att skära ut plaststycken ur typ matlådor elle hinkar eller nåt sånt, och sy in dem i fack i tyget, men jag tror inte att det kommer ge rätt mjukhet. Dessutom är jag rädd att de ska spricka om de utsätts för någon belastning.
 
Är det inte samma lösning som Haglöfs använder som "anatomiskt formad" förstyvning av ryggplattan? De kallar det för "Turtle Shield Technology with 3D framesheet".

Någon typ av skummad termoplast kan det vara. Ett förslag är att gå till någon som stoppar möbler eller syr kuddar och båtinredningar och sånt. De kan kanske tipsa om något.

Idealet är ju ett material man kan värma med värmepistol och sen forma. Men det får inte vara för tungt, som plexiglas antagligen är.
 
Testa tunna skärbrädor, finns sorter på 1-3 mm (Clas Ohlson/IKEA)?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148042755
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90131935


Eller som det är i min Corker, någon sorts skum skulle jag tro: bitar (och/eller dubbla lager) av sittunderlag från Clas O? De har ju lite mer styvhet än tunna liggunderlag/yogamattor/underlagsplast till golvläggning.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136878520

Off topic:
det jag inte riktigt gillar med Corkern ibland är att den bara har dragkedjestängning längs ena långsidan, blir lite begränsade packningsmässigt. Får man inte upp blixtlåset, får man ju inte igen väskan. Eller risk att spräcka blixtlåset. Lös det hellre med "toppmatning".
 
Som gammal pappersbärare i ryggsäck, kan jag rekommenderara kollegiebox, vikbart skrivunderlägg, snoddmappar och plastfickor. Allt har hålt utdelningsexemplar snygga under flera dekader.
Någon halvhård ryggsäck eller än större ryggsäck för att hålla dokumentportföljen i har aldrig behövts. Dessutom alltid regnplagg, fikalådor samt thermosar och sittlapp.
Fikalådorna står för att ryggsäcken är välpackad och handlaget med den så försiktigt som eftermiddagsbakelsen kräver.
Go tur
 
Testa tunna skärbrädor, finns sorter på 1-3 mm (Clas Ohlson/IKEA)?

Bra idé! Jag har gjort mitt skärbräde/durkslag/lock av sånt från Clas Ohlson. Materialet är definitivt formbart efter uppvärmning vilket jag märkte när jag försökte använda det som lock till ett kök med tänd brännare. :)

Kanske skärbräde som bärare och sen liggunderlag som vaddering?
 
En sån där korthårig heltäckningsmatta är kanske lagom. Lite mjuk (som liggunderlaget), lite styvt (som skärbrädan, men ändå lite mjukare).

Lycka till o meddela gärna resultatet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.