Ryggsäck, material till ryggplatta?

Jag har just införskaffat en fin liten 35 liters ryggsäck. Den har lös ryggplatta och aluskena. Problemet är att dessa inte sitter ihop, så när man packar säcken proppfull så upplever man den klassiska boll-känslan på ryggen. Nu tänkte jag tillverka en ny styvare ryggplatta. Jag tänkte ta någon sorts plast eller mycket styv skumplast och fästa en aluskena direkt på denna, tillsammans skulle det bli styvt och bra var tanken.

Jag söker nu material för detta. Styv och LÄTT plast eller skumplast. Även aluskenor vore intressant, jag har någon i en gammal ryggsäck men skulle gärna hitta en ny skena så jag slipper slakta. Har någon tips på var jag hittar material?
 
Vandrare; sa:
Jag söker nu material för detta. Styv och LÄTT plast eller skumplast. Även aluskenor vore intressant, jag har någon i en gammal ryggsäck men skulle gärna hitta en ny skena så jag slipper slakta. Har någon tips på var jag hittar material?

Kanske en sån där stjärtlapp som man åker i pulkbacken på? Om du sparar handtaget så får du en fin firningsögla också ;)
 
Jag brukar lappa till ryggan några gånger på ryggsidan för att den ska sitta snällt mot ryggen. En liten 35-liters rygga behöver väl inga alu-skenor och styva ryggplattor heller, eller???

/ G
 
Trä?

Ett par träribbor eller tunna bambubitar mot en platta av isolerplatta i plast gör kanske susen?

Ortopedteknisk verkstad har ofta enkelt formbara plaster men jag tror att det blir väl tungt.

Om du gör något i plast så tror jag du kan spara mycket vikt på att forma plasten till någon sorts minst dubbelkrökt yta.

En variant är att köpa en ryggsäck som har förstyvning från början.

Berghaus mindre säckar är ofta förhållandevis stabila på ryggen.

Thure
 
Hade jag varit du skulle jag försöka bygga en trådställnig som du syr fast runt kanten på ryggsäcken, ha kvar aluskenan i mitten, och sen vertikalkapa ryggplattan i tre delar. Så ser det ut på en 40-liters-säck jag har och det funkar otroligt bra. Inga bollar på ryggen där inte. Fast kanske lättare sagt än gjort. Det beror ju lite på hur din säck ser ut.
 
Funderingar

tigertamjaren; sa:
Jag brukar lappa till ryggan några gånger på ryggsidan för att den ska sitta snällt mot ryggen. En liten 35-liters rygga behöver väl inga alu-skenor och styva ryggplattor heller, eller???
/ G

Det beror på. Min gamla (Haglöfs Climber #35) har det inte och den är ändå OK. Förutom om man har massa klättergrejs, matlåda och termos i den, då blir det knöligt. Eller om den är smockfull och jag spänner fast skidorna på den. Då blir det en vinglig boll, ok att gå med men hemsk att klättra eller åka skidor med. Midjebältet funkar dåligt utan ryggskena, avlastar inte. dessutom är ryggskena bra om man inte ids packa "rätt" utan vill slänga ner grejorna.

Plastdunk låter bra. Gäller bara att hitta en stor att slakta. Var ska jag leta? Macken? Kemtvätten? Stjärtlappen blir nog lite liten. Träribbor har jag funderat på, men jag vet inte, det kanske blir för tungt eller ohållbart.

Ny ryggsäck blir det inte, det har jag ju nyss skaffat...
 
Hur packar du???

Håller med Gunnar en 35-45 liter behöver inga förstärkningar. Men tror du att du måste ha ta då ett liggunderlag 10-12 mm och sy fast det i ryggstycket med rätt böj från början. (lättare sagt än gjort!) (Det blir lättare om du opererar bort säcken under ryggoperationen, det är tämligen enkelt att sy fast säcken sen...Cykelekrar/Svetstråd kan hjälpa dig med böjen. Tag bort dem efter sömnad.) Ett ryggnät som sitter spännt kan äta en del knölar utan att väga alltför mycket. Men lättast är att packa rätt från början.....

Go tur

Johan K
 
Kanske ett ryggskydd för MC eller snowboard-/skidåkning skulle kunna funka med lite modifikationer. De lär väl inte vara billiga, men kanske går att hitta begagnat. Ramlar du bakåt bör du i alla fall ramla säkert. :)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Funderingar

Vandrare; sa:
Plastdunk låter bra. Gäller bara att hitta en stor att slakta. Var ska jag leta? Macken? Kemtvätten?

Sök på affärer som säljer tillbehör för hembränning. Äsch vad säger jag sök hos butiker som säljer tillbehör för vin- och ölbryggning. Deras 25-liters platta modeller borde vara nog stora.

Har för mig att OK-butikerna, åtminstone i Norrbotten och ja de bör kallas butiker och inte mackar längre... *L*, brukar ha 25-liters vattendunkar.
 
Vandrare; sa:
Jag har just införskaffat en fin liten 35 liters ryggsäck. ... Nu tänkte jag tillverka en ny styvare ryggplatta. ...
Jag söker nu material för detta. ... Har någon tips på var jag hittar material?

Erlandssons brygga, watski, byggplast& båtprylar har lattor(långa glasfiberremsor) i olika dimensioner. Järnia (i tumba t.ex) och Bauhaus har alu profiler.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Zachie Knakande/gnisslande ryggsäck (Osprey Exos) Gör det själv 1
Steer086 Laga ryggsäck där dragkedja lossnat Gör det själv 2
såg Köpa eller sy själv en ryggsäck Gör det själv 4
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
plawsworth reparera ryggsäck Gör det själv 1
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
MAW Mönster till ryggsäck Gör det själv 11
guhj Ryggsäck med halvhårt skal (typ Haglöfs Corker)... vad är det hårda? Gör det själv 13
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
crall.scout Sy ryggsäck Gör det själv 14
Oskar R. Yttre fästsystem på ryggsäck Gör det själv 2
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
andreaze Laga ryggsäck Gör det själv 5
Mobilizer Impregnera ryggsäck Gör det själv 16
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
ghostface Laga ryggsäck? Gör det själv 2
vischy Reparation av ryggsäck? Gör det själv 8
Berny Regnskydd för ryggsäck Gör det själv 0
Johan Åberg Hemsnickrad ryggsäck Gör det själv 4
ratatosk Ryggsäck Gör det själv 7
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
Gullhoved Försvarets snöblus m /62 - material, färgning? Gör det själv 25
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
Kanii Vattenavstötanxe luftande eldtåligt material Gör det själv 7
klasback Hammock mått och material Gör det själv 6
Karpaterna.se Material för poncho Gör det själv 5
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
Morrgann Sovsäcksliner i Pertex-material? Gör det själv 9
splashmore Material till Zip-Lock "Cozy" Gör det själv 2
guhj Material till foder i jacka Gör det själv 1
grpn Dunsovsäck - material till mellanväggar? Gör det själv 2
kanis material till skacklar på fjällpulka? Gör det själv 25
John_T Köpa material till fjällpulka i Stockholm? Gör det själv 2
Avslut090305 Material till kök Gör det själv 7
Norris Material till överdragsskor? Gör det själv 1
Loranga Material till pulkaöverdrag Gör det själv 8
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
bpette material till crashpad? Gör det själv 4
myospinae Material till faltkajakbygge? Gör det själv 2
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
hanspers Material till vindskydd Gör det själv 15
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Gör det själv 0
zeilon handskar material? Gör det själv 1
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.