Hemsnickrad ryggsäck

Jag har tänkt på att bygga mig en egendesignad ryggsäck. Har hört om de som placerat ett antal vattentäta "kanotsäckar" av typ Ortlieb på någon form av ram. Hur fäster man dem på bästa sätt? Jag hade tänkt försöka få tag på en Norröna-ram och sedan kontruera någon form av förvaring till denna. Säcken skall klara packningar på uppemot 25-30 kg. Har någon därute erfarenhet av hemsnickrde ramsäckar? Hur gör man, vad har ni gjort och vad har blivit bra. Alla idéer mottages tacksamt.

MVH
Johan
 
Snickra säck

Hej Johan

Jag har gjort en i princip likadan ryggsäck. Beställde en Fjällräven Expeditionsram (väldigt lik Norrönas Kraxe i form (men inte i bärkomfort :( )), sydde mig några packpåsar med rund botten & rullstängning + 2 med fyrkantig botten (och rullstängning så klart). Dessutom har jag en omsydd säck från lumpen (~35 (riktiga) liter) som nu passar som gjutet till ramen.

Skippade Ortliebs (och andra märkens) vattentäta alternativ eftersom det tenderar att bli ganska tunga packet ... :p

Så till huvudfrågan: HUR fäster man dessa i ramen? Jag funderade på två olika varianter. Den första var att fästa små slingor med D-ringar på lämpliga ställen i ramen och sedan ha ett koppel av remmar att sätta fast dem med. Den andra (som jag genomförde) var att ta 2x ca 3,5m spännrem och tråckla fast påsarna med.


Fördelar: Varje påse kan packas/öppnas/placeras individuellt -> mkt lätt att disponera och komma åt packningen. När packningen lättar (maten äts upp) rullar man enkelt ihop en av påsarna och lägger den i packningen.

Nackdelar: Ramryggsäck...(innehar även en Climber#80 vilken har fått gå före de senaste långturerna). Blir mer pyssel att packa (lättare öse ner allt i en stor säck) -> kräver god packteknik.

Hur funkar det? Tja, till 2 veckors vandring i Padjelanta (startvikt runt 35 kg) fungerade det bra. Lite otymplig konstrution för packnignar mellan under 20 kg (mycket pyssel med påsar och remmar).

/Nisse
 
Sy ramsäck

Jag har sytt en egen ramsäck som jag har använt i över 10 år vi det här laget. Jag funderade också ett tag på att bara använda packpåsar som spänns fast på ramen, men bestämde mig istället för en annan lösning:

Min säck ser ut ungefär som en traditionell ramsäck, fast den är ca 20 cm grundare. Det innebär att den bara täcker den översta halvan av ramen och rymmer ca 50 liter (med expansionsmöjlighet uppåt). Under säcken kan man sätta två kollin, packpåsar, tält eller vad man vill. Jag brukar ha en turryggsäck (30 l) för dagsturer och en rulle med liggunderlag och sovsäck (alt två liggunderlag på vintern).

Detta tycker jag ger en mycket flexibel och bra packning. Det är skönt att ha en lite större säck att vräka ner saker i, men man kan ändå variera packningens volym från ca 50 liter upp till över 130 liter om man sätter en packpåse även ovanpå säcken. Vilken softpack kan variera så mycket i volym med bibehållen stabilitet och tyngdpunkt?

Att sy en ramsäck är betydligt enklare än att sy en softpack. Man kan konstruera den mer som en "låda" och slipper tänka på bärystemet och dess infästningar. Det är bara att se till så att den passar på ramen.

Peter
 
Lustigt att just du skulle svara...

...det är från din hemsida (http://www-und.ida.liu.se/~nilga634/prylar.html) jag fått idén. Snortufft!

/Johan
[Ändrat av Johan Åberg 2002-01-28 kl 15:13]
 
Snickrat i ask

Jag har snickrat bärram i lamelllimmad ask. Formen för lamelllimmningen ritades efter min ryggkurva, säck på ca 80 liter syddes i grov bomullsväv med läderbotten. Bärsystem Haglöfs Mantor och Haglöfs avbärarbälte. Det blev på det hela taget en jäkla bra säck.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.