Ruttfunderingar Jotunheimen - möjligt?

Har lagt upp en rutt på min burk med hjälp av Garmin MapSource och tänkte föra över det till GPS:en.

Datum: mitten av augusti

Det som jag är osäker på är några vad samt två bergskammar som jag planerat att gå längst med.

Första frågetecknet är ett vad precis nedanför Nordre Illåbrean från Galdhöppingen västerut. Jag vill ta mig rakt över till Svarttinden utan att gå längre västerut. Möjligt?

Sen efter det är det kammen som går från Svarttinden rakt söderut mot sjön Tverrbytnede, möjligt? Inte så brant, en kortkort glaciärvandring på ca 100 m.

Nästa är rakt österifrån upp mot Sakse, sen vända åt SV till Veslebjörn och sedan SO, inga glaciärer men hyffsat brant.

Sen går vi en bit på markerade stigar, försöker undvika dessa, men när det går över stora bäckar så tar vi det osäkra före det osäkra.

Den som vill ha filen får hojta! Rätt trevlig runda, 9,917 mil med 7 fina toppar, bla Glittertind, Galdhöppingen, Kyrkja, Saksa, Veslebjörn, Store Raudalseggje och Besshöe.

// Jocke

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips