Rundturer kring Abisko

Hej,

Önskar tips på turer som startar och slutar i Abisko (Riksgränsen) just med anledningen till närheten till tåget.
Utgå ifrån 3-5 nätter, stor fjällvana samt att all utrustning finnes. Jag undviker helst Kungsleden i den mån det går samt låglandsterräng.

Går det fortfarande att se något i gamla gruvan vid Sjangeli? Tyvärr vad jag förstår är vägen dit/därifrån lite tråkigare.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag tycker du har lagom tid att bekanta dig med de södra abiskoalperna. Du kan tälta i Cuonjavaggi, Nissonvaggi eller Ballinvaggi och göra toppturer och kamvandringar. Här ett exempel på 3 nätters tur jag gjorde:

Bilagor

• Södra abiskoalperna.jpg
    Södra abiskoalperna.jpg
    275.2 KB · Visningar: 555

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips