Roslagsleden - Var är bra att tälta?

Jag och min sambo tänkte bege oss ut på Roslagsleden och gå de första etapperna och vi tänker tälta 2 nätter. Så jag har lite frågor eftersom jag i princip inte har varit ute och gått med packning och tältat i naturen på 20 år om man bortser från att jag var på Kebnekaise för 8 år sedan.

- Hur långt hinner man gå på en dag, hinner men 1, 1,5 eller 2 etapper?? vad är rekommenderat?
- Var är rekommenderat att tälta vid de första etapperna på Roslagsleden?

När du säger att ni tänker gå de första etapperna, menar du att ni tänker börja i Danderyd? Eller är det flexibelt?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Kanske vid Vallentunasjön första dagen och vid Angarnsjöängen andra dagen (tältplats)? På Roslagsleden klarar man nog ca 20 km/dag, även om man inte vandrat på ett tag. Sover ni vid Vallentunasjön blir det en kortare första dag. Vid Angarnsjöängen kan det vara svårt med vatten men det finns alltid vid kyrkan (en bit att gå). Bra beskrivning med förslag på övernattningsställen finns här:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips