Rösad led genom Skarsfjällen

Jag har vid några tillfällen tangerat en rösad led genom Skarsfjällen. Jag gissar att den går förbi Klinken väster om Ramundberget, för jag har stött på rösningen i syd-nordlig riktning väster om Svaletjakke vindskydd. Där går den mellan Veaketjahke och Mittåstötarna. Sen går den öster om Skarsfjället och rundar Bullfjället, går vidare norr om Gråvålsjön och vidare i riktning mot Skarvdörren?

Precis som man kan läsa i länken, så är det lite märkligt med en led som inte har någon stig. http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=633622&postcount=5

Jag har hört en muntlig uppgift på att det är norska entusiaster som har rösat leden som en del i ett nätverk av pilgrimsleder till Trondheim.

Om nån har mer info, gärna kartlänkar osv, så får ni gärna skriva om leden!

Jag har vid några tillfällen tangerat en rösad led genom Skarsfjällen. Jag gissar att den går förbi Klinken väster om Ramundberget, för jag har stött på rösningen i syd-nordlig riktning väster om Svaletjakke vindskydd. Där går den mellan Veaketjahke och Mittåstötarna. Sen går den öster om Skarsfjället och rundar Bullfjället, går vidare norr om Gråvålsjön och vidare i riktning mot Skarvdörren?

Precis som man kan läsa i länken, så är det lite märkligt med en led som inte har någon stig. http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=633622&postcount=5

Jag har hört en muntlig uppgift på att det är norska entusiaster som har rösat leden som en del i ett nätverk av pilgrimsleder till Trondheim.

Om nån har mer info, gärna kartlänkar osv, så får ni gärna skriva om leden!

Det måste vara Romboleden du har hittat! Det är en gammal pilgrimsled som går mellan Köping och Trondheim. Efter Ramundsberget ska den gå via Biskopsån till Skarvdörrspasset. Det stämmer med vad du nämner. Jag hittar ingen bra karta tyvärr, men googla på romboleden så finns det en del info och många enklare kartor.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svaret. Jag har surfat runt på lite olika sidor, men inte hittat så mycket matnyttigt. Som du skriver så är det ganska översiktliga kartor, och den info jag hittar om pilgrimslederna är också ganska kortfattad, mest av typen: vilka platser som leden passerar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips