Riktigt varmt underställ

Jag har fått beskedet att Woolpower full zip 600 grams (som bilden men tjockare):

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=92871

...kostar 1299.Påminner en del om försvarets gamla undertröja. Är det värt det, eller kan man lika gärna köpa sig en fleecejacka?

Försvarets värmetröja 90 kan fås för ca 400-500kr (tveksamt om den är ny dock) Tror produkten är liknande som 600g woolpower. Det är dock inget underställ, utan ett mellanlager. Jag gillar den skarpt. Klart bättre än fleece tycker jag.Försvarets 90-skjorta (understället) var jag aldrig speciellt förtjust i. Det var något kemiskt syntetiskt över den. Aclima woolnet som redan nämnts är också min favorit som underställ.

När man sitter still sådär kan man nästan inte bli för varm. Har du funderat på en tjockare dunjacka och dito byxor? Det är väl det som ger mest värme för stillasittande.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

(...) Sen är det ju så att jag alltså i första hand inte behöver något där jag är i rörelse, utan snarare något som är optimalt i rejäl kyla där man är stillastående/sittande.
Det här låter ju mer som att du skulle behöva ett rejält rastplagg i stället för ett megatjockt underställ, som du kan ta av och på allteftersom aktivitetsnivån. Det finns mängder av lätta dun- och syntetfyllda jackor och även byxor, som är framtagna speciellt med detta för ögonen. Syntet är inte lika varmt per viktenhet som dun, men billigare och inte så fuktkänsligt. Kolla t ex i denna tråd.

Jag är en sådan som blir varm och svettas floder när jag rör mig, men förtvivlat kall när jag står still, och det som funkat bäst för mig på vintern är ett combo av Aclimas ärmlösa nättröja och deras tunnaste underställ lightwool ovanpå det - bägge i merinoull. Minst kallsvettigt vid rast av allt jag upplevt och samtidigt inte för varmt vid aktivitet.
Ovanpå detta och under vindskalet har jag oftast bara en tunn ulltröja, superdupervarma rastplagget åker fram först när jag måste vara stilla.

Försvarets värmetröja 90 kan fås för ca 400-500kr (tveksamt om den är ny dock) Tror produkten är liknande som 600g woolpower. Det är dock inget underställ, utan ett mellanlager. Jag gillar den skarpt. Klart bättre än fleece tycker jag. (...)
Håller med - mitt älsklingsplagg! Det är den som är "den tunna ulltröjan" ovan :).

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips