Riksgränsfjällen

På luffen i okända trakter?
Svenk-norska gränsfjällen är ju obesökta och rent av väldigt öde. Tittar man närmare på kartan så verkar det finnas hur mycket spännande vidder, glaciärnischer och konstigheter att upptäcka.
Varför går inga här och var går vi av vana, varför då på leder och genom guideböcker?
Själv och gåendes ensam tänker jag ‘nyupptäcka’ området mellan Kungsleden (Alesvagge och Tjäktjavagge) och norska gränsen i år igen. Förra året besökte jag:Rukojekna,Njivlirieppe, Gungarrieppe efter vandring där efter platån Muorahisvagge..
Låter detta totalt obekant?
Hur som helst ett annat okänt och fullständigt öde fjällandskap man aldrig hör någon berätta om, är: Satnjanstjårro, asså’ klumpen söder om Hoiganvagge.. Har någon besökt det och knallat där?
En annan sällan besökt fjällvärd är ju Kallanvare söder om Unna Allakas? Nån som stått på den toppen?
Och sjöarna där vid:Volip och Bajip Gorzajaure?
Är det här rena kinesiskan?
Man kan faktiskt närma sig Kungsleden och göra annat därvid..Tälta uppe vid Sälka vid sjön 1050.

Jag kan bara råda folk att ge dom här trakterna en ärlig chans..

För ett par år sedan hade jag och kompisen planer på att från Katterjåkk följa leden söderut fram till vaden vid Tårasåive. Vi hade sedan tänkt runda några av klumparna söder Valfojokka för att sedan svänga norrut via Sjangelistugan och sedan sicka oss fram mellan de många små sjöarna på höjderna söder om Hoiganvaggi.
Som du förstår av mina formuleringar blev det inte så. Men vi tog i varje fall vägen norrut från Valfojåkka, öster om Tårasåive och Jorba Gearbil och sedan ner i Hoiganvaggi.
Inbjudande natur som jag gärna vistas mer i.

HåkanF

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jasså? ;)Jo som sagt.. Bara namnet ‘Jorba Gearbil’ gör ju att man vill studera det hela lite närmare. Det finns ett ’Stuor’ med... Jag har inte direkt kunnat släppa området sedan jag passerade mittemot det i somras. Det är därför jag tänker återvända dit nu igen även om det blir tjatigt.. Det är alltid spännande att gå orösat i dessa områden. Det finns alltid nått spännande och visuellt nytt bakom varje liten kulle, däruppe. Dessutom tycker jag domdär’småskaliga landskapen känns så overkliga. Nånstans har dom legat och just väntat på att ‘bli vandrade igenom‘.
Orösat är dessutom bäst att gå, då man inte blir uppstressad av en utlagd led eller av avstånd.. Man kan helt enkelt rå sig och slå upp tältet där det ser som finast ut.. Det blir ett mikro-tittande av närlandskapet..
Hoiganvaggeområdet är fint!

avslutad210712

Gäst
Outforskat - ja men det ligger i min planering och sommaren 2007 var tanken att gå upp mellan Hukejaure och upp till Tjäjtastugan på baksidan. Nu blev det inte så utan vi gick ut vid Tjäktjapasset istället vilket berodde på att vi fick ligga i tält pga ett av de värsta oväder som jag varit med om i fjället. Från torr till genomblöt på några minuter :)

Området ligger dock högt upp i mina planer inför någon av sommarens vandringar men just nu ligger planeringen nere pga att jag inte vet hur det blir med ledighet för min vandringskamrat. Eventuellt blir det en (ensam)vandring ner på norska sidan från Katterat och sedan upp via Hukejaure och en liten gening från Tjäkta till Unna Allakas. Eller så en vandring upp från Sitasjaure via Hukejaure eller så viker jag av ner från Hukejaure mot Singi och lite kors och tvärs tillbaka till Nikkaluokta. Beror lite på hur jag prioriterar fisket kontra vandringen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips