Riksgränsen mot Norge - böter?

Om jag från t.ex. västra Padjelanta skulle korsa gränsen mot Norge med en kortare sträcka (av misstag) och bli påkommen, får man något straff då?
Går man utanför lederna finns ju inga skyltar som berättar var gränsen är - annat än riksrösena på vissa berg.
Jag har inte hittat någon info om denna "överträdelse", och man lär knappast smitta någon utanför lederna på kalfjället. Men regler är regler och man vill inte stå där med en böteslapp på 15000 kr, eller vad det eventuellt kan vara, om de kör med helikopterspaning.

Har hört att norrmännen just nu är hysterisk rädda för svenskar, vilket jag kan ha viss förståelse för.
 
Kan inte påstå att jag vet men jag finner det mycket osannolikt att norrmännen skulle flyga längs gränsen med helikopter för att spana efter fjällvandrare. Stötte dessutom på ett flertal norrmän i Rogenområdet för ett par veckor sedan som uppenbarligen korsat gränsen in till Sverige från Femundsmarka, så det finns i alla fall de som inte är det minsta rädda för svenskar.
 
Norrmännen måste sitta i karantän i 14 dagar när de kommer hem - i annat fall riskerar de böter på 15000 Nkr. Jag hörde att de har vakter vid kända gränsövergångar i fjällen efter vissa leder. Man får väl ringa ambassaden :)
Rädslan för svenskar kanske mer var hos myndigheterna än medborgarna...
 
Sunt förnuft!

För det första är den här kommentaren inte en uppmaning till någon att göra någonting! Som vuxna människor är vi var och en ansvarig för våra handlingar.

Den svensknorska gränsen är Europas längsta med sina 163 mil, jag har väldigt svårt att tro att det finns några resurser för att bevaka hela långa gränsen, i synnerhet de avlägsnaste gränsträckorna över ensliga fjäll. Risken att bli påkommen måste anses som liten.

Om man vill socialt distanciera sig så är gränstrakterna västra Padjelanta och norska sidan strax intill bland de ensligaste som går att hitta i Norden, ett utmärkt val alltså i dessa tider. Med dessa förutsättningar borde det vara ganska lätt att prata sig ur situationen även om man skulle bli påkommen. Men visst, skulle du mot förmodan råka på en nitisk paragrafryttare där mitt ute i ingenstans så kan du säkert riskera att få en böteslapp! ...Men risken måste vara betydligt mindre där än om du tar bilen till affären, det finns alltid någonting som en paragrafryttare kan sätta dit en för, en något solblekt registreringsskylt eller något annat oväsentligt....

I dina skor hade jag låtit bli att fråga så mycket, i synnerhet inte någon av byråkratins tjänstemän...

Go' tur!
 
I dina skor hade jag låtit bli att fråga så mycket, i synnerhet inte någon av byråkratins tjänstemän...

Jag håller med om logiken i ditt resonemang. Men man vill inte förlita sig på att sannolikheten är låg att bli "ertappad" på fel sida av gränsen - lite störande för sinnesfriden.
Jag kan tänka mig att det skulle gå att få en "frisedel" för ett ödsligt område vid riksgränsen, om man kunde påvisa att man är en fotograf i färd att skriva en bok om det gränsområdet. I så fall måste man kontakta någon av byråkratins tjänstemän. Men det faller väl på att de har annat att göra med högre prioritet. Återstår att lämna det röda tältet hemma och klä sig i kamouflagefärgade kläder - eller hålla marginal till gränsen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Mr.H Campingar Riksgränsen -Kiruna Fjällvandring 6
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
speedy Nybörjartips för Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 6
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
mickebom Vandring Riksgränsen - Björkliden(Abisko Fjällvandring 3
cloud76 riksgränsen 23-31 aug Fjällvandring 0
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Jaxx Riksgränsen-Abisko Fjällvandring 4
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rapps Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 0
lovelypeople Riksgränsen-Lofoten? Transportsätt? Fjällvandring 2
lovelypeople Abisko-Riksgränsen? Fjällvandring 3
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
Rapps Riksgränsen-Nikkaloukta Fjällvandring 5
sumpa Snöläge i Björkliden/riksgränsen nu? Fjällvandring 5
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Delicate Tips på vandring vid riksgränsen? Fjällvandring 0
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
matala-0 Behövs tält? Riksgränsen-Nikkaluokta Fjällvandring 7
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
greendanger Aktuella rapporter om väder och annat runt Abisko, Nikkaluokta och Riksgränsen. Fjällvandring 19
oskarlin Riksgränsen vs. Katterat Fjällvandring 7
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
Markus88 Riksgränsen - Narvik Fjällvandring 16
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
erila107 Nikka Riksgränsen Fjällvandring 5
fredl Riksgränsen / Kiruna 22-28 Juni, tips önskas! Fjällvandring 7
erila107 Nikkaluokta till Riksgränsen, något som testat? Fjällvandring 8
fatbe riksgränsen till ritsem Fjällvandring 1
stigk NO om Torneträsk-Riksgränsen Fjällvandring 2
pedhan Vandra från Riksgränsen via Unna allakas o Vistavagge Fjällvandring 17
Turförlag runt Riksgränsen (ingen Kungsled..) Fjällvandring 4
Riksgränsen - Tarfala Fjällvandring 3
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...