Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad gäller rena reservdelar så brukar jag ha med några bindningsskruvar. De är svåra att ersätta om de glappat loss. Sedan brukar jag se till att det finns ett par smala spännremmar någonstans i packningen som går att avvara vid behov om bygeln på bindningen går sönder. Sätt en över tån och en bakom foten som på gamla kabelbindningar. Hål för remmar finns redan i bindningarna.
Grov ståltråd och några buntband är bra för alla möjliga reparationer. Har bland annat tillverkat en ny truga av ståltråd en gång.
Jag har också alltid med en multitång på vintern just eftersom utrustningsreparationerna kan bli lite mer omfattande än på sommaren.
Ett bra tips är att fråga i en STF-stuga om man får något större haveri. Stugvärdarna brukar vara ganska väl försedda med verktyg.
Vilken slags Rottefella-bindning har du? Stålpinnen på kängorna om det är BC-bindning är svår att reparera. Se till att den är fräsch. Reservstav kan vara vettigt i gruppen. Möjlighet att borra i skidan kan vara bra vid vissa bindnings eller pjäxhaverier. I tillägg till föregående inlägg en meterstump 4 eller 5 mm repsnöre kan ersätta mkt i bindningsväg om nåt viktigt i kängan eller bindningen havererar och då kan hål i skidan behövas.
Vilken slags Rottefella-bindning har du? Stålpinnen på kängorna om det är BC-bindning är svår att reparera. Se till att den är fräsch. Reservstav kan vara vettigt i gruppen. Möjlighet att borra i skidan kan vara bra vid vissa bindnings eller pjäxhaverier. I tillägg till föregående inlägg en meterstump 4 eller 5 mm repsnöre kan ersätta mkt i bindningsväg om nåt viktigt i kängan eller bindningen havererar och då kan hål i skidan behövas.
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
Claes Grundsten är främst förknippad med sina storskaliga landskapsfotografier. I Sarek – en biografi lyser dock de glättiga panoramabilderna med ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer