Resa till Kvikkjokk!

Jag bor i Vårgårda utanför Göteborg och ska vandra Kvikkjokk-Kebnekaise i augusti.

JAG UNDRAR: Hur tar man sig till Kvikkjokk från södra sverige. Finns det många alternativ? Vad kostar det?

JAG UNDRA ÄVEN: Går det bussar från Nikkaloukta till Kiruna i augusti? Var finns det tidtabeller? M.a.o, vilka sköter kollektivtrafiken i Lappland?

/Anders H

Ett billigt och enkelt sätt att ta sig till Kvikkjokk är att ta tåget till antingen Älvsbyn eller Boden. Därifrån bussen till Jokkmokk, byte där till bussen till Kvikkjokk. Tror att du kan komma dit för drygt 350 kr om du nu vill resa billigast möjligt. För mer info kolla in http://www.ltnbd.se/ och http://www.ltnbd.se/ Annars kan man ju också flyga till Luleå eller Arvidsjaur det är dock dyrare.

Det går bussar från Nikkaloukta se länken ovan.

Om det är saker som du vill ha med dig men ej ut på vandringen tror jag man kan lämna det till bussföraren så får man det för en billig penning levererad till sin slutpunkt för vandringen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gå in på http://www.tagplus.se. Skulle trots allt kliva på i Herrljunga.För är tåget till Alingsås försenat... Herrjunga direkt till Boden/tågbyte sedan byter man till buss i Murjek-Kvikkjokk .Taglus har nu endast tider fram till tidtabellsskiftet 17 aug men inom några veckor kommer nog vintertidtabellen också.
/Matserik

johanv; sa:
Annars kan man ju också flyga till Luleå eller Arvidsjaur det är dock dyrare.

Det är närmare om man flyger till Gällivare, och det behöver inte vara dyrare. Jag & min pojkvän har bokat flyg ToR Gällivare i augusti och det blev billigare för oss än att åka tåg (från Sthlm visserligen). Därifrån blir det som sagt buss till Jokkmokk och vidare till Kvikkjokk. Bussresan tar ca 4 timmar dock.
/Ulrika

ulrikami; sa:
johanv; sa:
Annars kan man ju också flyga till Luleå eller Arvidsjaur det är dock dyrare.

Det är närmare om man flyger till Gällivare, och det behöver inte vara dyrare. Jag & min pojkvän har bokat flyg ToR Gällivare i augusti och det blev billigare för oss än att åka tåg (från Sthlm visserligen). Därifrån blir det som sagt buss till Jokkmokk och vidare till Kvikkjokk. Bussresan tar ca 4 timmar dock.
/Ulrika

Eftersom jag tidigare bott i Pitå tänkte jag inte på att man kunde åka via Gällivare. Men visst går även det bra. Från Stockholm går det att flyga till ett relativt bra pris. Kan dock inte matcha 560kr ToR som man kan åka för om man åker tåg, speciellt inte om man tänker på att man ska ta sig till och från flygplatsen. Enligt det vanligaste alternativet kostar dock det 800kr med tåg. Dessutom är det dubbelt så dyrt att flyga från Göteborg än från Stockholm eftersom det då blir 2 flygsträckor.Från Göteborg borde priset med flyg bli ca 2000 kr

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips