Renovering av kajak från 40-talet

Jag är en nybliven ägare till en kajak av ribb duk modell.
Den har en stor sittbrunn med plats för två personer.
I fören sitter det en mast med ett litet segel.

Kajaken är rensad på duk men för övrigt verkar den ganska komplett. Det som saknas är ett roder av enklare modell.

Jag vill gärna komma i kontakt med någon som har en sådan här kajak eller vet hur dom ska se ut.

Finns det någon förening som pysslar med äldre kajaker?

Jag har ingen tidigare erfarenhet av kajaker, så alla tips är välkomna.

Tack å hej

K 2

Jag har enoverat och byggt ett par K1or från 40-talet.
Du linoljar och fernissar skelettet, klär botten, sen däcket med duk som du dopar- förtunnad fernissa- målar.
Sen döljer du nubb/häftklammer randen med en relingslist som du skruvar alternativt skruvar-pluggar och ytbehandlar. En skyddsköl och ett par stävbeslag i trä eller mässing avslutar det hela. Ett par handtag i stävarna på däcksidan underlättar hantering och lyft.
Det tar en veckas kvällar knappt och din väntetid blir torktiden.
Du får gårna beskriva segelutrustningen lite mer för mig, sannorlikt behöver du ett par skäddor...och rodret får gärna vara stort på en K2a.
Lycka till!
[Ändrat av johankse 2001-08-07 kl 13:21]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för svaret

Tack för svaret Johan

Jag har en hel del undringar som jag återkommer med.
Jag ska fotografera skelettet och riggen med digitalkamera. Jag återkommer för vidare informationsutbyte om några dagar.

Tack för hjälpen så länge

Min första kajak var en VKV 60 med dukat däck man köpte dom som byggsats.

Jag har också hjälpt till med att renovera en dukad kajak. Håller med Johan man kan puttsa skelettet också trät brukar resa sig så man kan få jämna till ytan lite. Vi använde vanlig lakansväv och en speciell spännlack. Fast jag har hört att vanlig linolja skall fungera bra. Råseglar huset i Stockholm säljer grejor som du kan behöva. Vi använde rostfria klammor också och det fungerade bra. Det är bra om man är två när man lägger på duken

Annars är det ett trevligt byggsätt utan läskiga kemikalier.

Förra året ritade jag föresten en kajak i klassisk stil till en amerikans båtbyggar student han skulle bygga den med duk på ribb. Fast jag vet inte hur det gick. Är det någon som är intresserad av ritningar är det bara att höra av sig.

Hasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips