Räven raskar över isen.....

Hej på er!

Lite tidigt kanske men jag tänker redan på vintern........

Vet inte om det här är rätt forum men jag kan ju börja här!

Jag skulle vilja ha lite förslag på någon anordning som man kan ta sig över isen när den är lite lurig. När sträckan man ska ta sig över till största delen är bärande men så är det en del partier som är mindre bärande.

Har två stycken gamla vindsurfingbrädor som jag tänkt att man skulle kunna använda på något sätt. Bygga ihop dom och ha dem som en sorts issparkstötting eller liknande.

Någon som har någon bra idé - det ska bara vara för att ta sig över isen vintertid - inte någon sportaktivitet!

Tacksam för alla förslag!

Jespan
 
skulle nog kunna bli en sport

Jag tror att det måste till några skenor under brädorna.
detta för att issparken skal gå rakt
den bör nog avvägas så att den inte slår runt när den flyter
med en kite kan det nog bli kul
 
Torrdräkt mm

Är det brutna rännor du vill ta dig över så är torrdräkt och simning ett alternativ.

Ett annat är ett eller gärna flera skridskosegel efter varandra som man kan lägga över flaken och krypa över på. Får man tillräckligt många flak under varje segel så räcker flakens flytkraft för att bära dig och dina kamrater.

En lång och bred skidsläde eller två surfingbrädor fördelar din vikt över en stor yta och kan fungerar på tunn is ca 2 cm men när isen väl brister blir det nog oerhört tungt att ta sig med fordonet genom isen. Du kan räkna med att det med så tunn is rätt var det är kommer sprickor eller tunnare parter som du inte kan passera utan bad och då blir situationen klart besvärlig.

Mitt grundtips är att hålla sig till de bäriga ispartierna och undvika de icke bäriga.

Om du vill ta dig ut till öppet vatten och ta dig fram där så kan kajak som du släpar över isen bakom dig fungera. Det värsta är längre parter av is som varken bär dig gående eller brister när du sitter i kajaken och försöker paddla. Ofta är det dock en bärig iskant ut mot öppet vatten.

Sist men viktigast du behöver sällskap.

Thure
 
Speed is safety

...som skoterraggarna säger. Funkar både på glaciärer och sjöis. Men det blir nog svårt att få upp två gamla vindsurfingbrädor i 100 knyck...

Det vanliga sättet är väl annars att gå och släpa på en båt. När isen brister hoppar man bara i båten. Sen sitter man där och kommer ingen vart.
 
över isen....vill vi alla

Hej Jespan!
Din ide låter bra, pröva!

Jag bodde själv ett par vintrar så att jag behövde pendla dagligen över en sjö i gbg trakten, vilket gjorde att jag/vi ibland blev tvungna att antingen forsera isen med våld eller "smyga" över den.
De metoder vi använde när isen igentligen inte bar (i vanlig mening) var ganska självklara och kanske inte så fantasifulla. När det var korta sträckor kröp vi, använde skidor (dåligt) eller långa träplankor som vi antingen la under oss eller gick på.
Vi hade även ett par kanoter som vi sköt framför oss mot iskanten ofta en råk och samtidigt som isen då brast så hoppade vi i kanoten. En gång spände vi fast et par skridskor under kanoten som medar för att den skulle glida lätt.
Is som är mellan 1 och två centimeter är svår framkomlig vi löste det genom en plåtbåt där jag satt i fören och högg en ränna genom isen med en lie vilket är mer a av hårt jobb än nöje.
Lyckligtvis är det ganska korta perioder varje sesong som isen är så illa tunn at den inte bär!

Jag tror inte att jag behöver nämna det men...
Det är farligt att vistas på is som inte håller för ens kroppstyngd när man går eller står eftersom det är svårt att ta sig upp igen på isen när man trillat igenom.

Du kan ju alltid höra av dej om hur det gick.
Mvh Magnus
 
here we go again....

Förra hösten hade vi en kul tråd om skridskoåkning på tunn is ( se "skridskor för tunn is"). Av någon anledning tror jag vi missade "issparkstöttingen" men vi fick med en hel del alternativ.

Blir årets skridskosesång lika mager som förra (hemska tanke) får vi nog gå från ord till handling på de mer realistiska förslagen!

ha de

Bengt
 
Ta't lungt på tunn is

Vandrare; sa:
Speed is safety ...som skoterraggarna säger.

Det är farten som krossar, bryter och knäcker. Att man bör åka fort på tunn is är en vanlig vantro. Hög fart skapar en kraftig våg framför åkaren som bryter sönder isen. Det är också huvudanledningen till hastighetsbegränsningar på isbilvägar även på mycket tjocka isar.

Några undantag finns dock. Ska man åka över en mycket kort sträcka av tunn is kan det vara bättre att ha lite fart, och kommer man ut på för tunn is är det bättre att vända med farten uppe, än att stanna upp.

Ett elakt spratt på tunn is, är att åka i några personer i bredd och skrinna ifatt en annan åkare som man skjuter ner i plurret med den våg som bildas framför er. OBS! Det är stor risk att ni själva sedan plurrar. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.