Stora hål rakt genom isen på plogade banor. Ovanligt?

Följande text las in i söndags på vikingaslingans hemsida,(Vikingarännets hemsida).

(-Trots det konstaterar vi att Vikinga-slingans is efter veckans regn kommer att bli mycket fin. Detta eftersom det är kärnis (som bäst tål värme) i banan.)

Då jag körde banan i torsdags, (ja eller plaskade mig fram), fanns ganska många hål, (största 3 dm) i banan. Trots flera dm tjock is finns alltså hål rakt genom isen där vattnet virvlar och gröper ut isen. Dessa hål torde snabbt kunna växa tills sig och innebära rejäla olycksrisker i värsta fall plurrningar. Om detta skrivs inget i informationen. Jag undrar nu från högre vetande ort ifall detta är vanliga fenomen som brukar uppstå eller ifall det är extremt ovanligt och att det då kan vara orsaken till den något vinklade informationen från vikingaslingan.

Jag körde för övrigt även norrviken och edsviken där samma fenomen fast i mindre utsträckning också fanns.

Mikael
 
Slukhål.

När smältvattnet från snön dräneras dvs isen flyter upp så måste vattnet ta vägen någonstans. Små hål i isen vidgas då snabbt.

Slukhål är vanligt och kan vara rejält lömska.

På plogade banor kan tidigare snövallar omvandlas till isvallar vilket gör att smältvattnet koncentreras till banan och att slukhål uppstår i sprickor i banan.

I söndags hade inte snön börjat smälta så då var sannolikt banan utan slukhål.

Thure
 
Slukhål var namnet.. Inget ovanligt. Det gäller bara att hålla ögonen öppna och inte somna när man åker :)
Angående vinklad information så var ju informationen fyra dagar gammal och en prognos...

/Fredrik
 
prognos på väderprognos

FB; sa:
Angående vinklad information så var ju informationen fyra dagar gammal och en prognos...

/Fredrik

Ja men de var ju väl medvetna om att det skulle bli töväder. Prognosen de gav baserades ju på att det skulle bli töväder vilket de fick rätt i.

Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Palle_Z Incident på Stora Värtan Långfärdskridsko 1
Anders.Appelqvist Stora räddningsövningen Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.