Hundar & barn på isen

  • Trådstartare us@silverlink.nu (Ulf Silfverling)
  • Start datum

us@silverlink.nu (Ulf Silfverling)

Gäst
En kvinna plumsade oväntat i på NV Drevviken i lördags den 15/1 vilket föranledde befogad oro för barnvagnar (http://www.utsidan.se/forum/get/israpport/172.htmlr). I samma förrädiska område gick min skridskoväns hund i en nyfrusen råk men kom inte upp av sig själv. Han fick räddas medelst klassisk ligga-på-magen-teknik.


Vilka synpunkter finns ang. säkerhet för barn och hundar på isen? Jag har själv en del idéer men vill först höra vad "rävarna" säger.


Ulf S.
Stockholm
 

us@silverlink.nu (Ulf Silfverling)

Gäst
Förslag

Eftersom ingen nappar på denna säkerhetsfråga har jag egna förslag: Hund bör vara försedd med halsband och lång lätt 20 m lina som den släpar efter sig på isen. Vid plumsning kan man alltid få tag i linan och hjälpa hunden upp igen.


Barn måste ha flytväst. Äker de pulka (minst två vuxna) bör en vuxen också vara bakom pulkan. I barnet bör det också vara en lina fäst så att det kan dras upp utan att fastna. Linan släpar efter barnet.


Barnvagnar bör väl inte förekomma alls, med tanke på risken att fastna och följa med vagnen ner.


Jag har sett långfärdsåkare med kälke och barn. Barnet hade flytväst + lina som släpade på isen och en vuxen åkte bakom. Detta verkar vara den bästa säkerheten, om man nu måsta ta barnen med sig på isarna.
 
Att färdas med barn på is - mer på www

Thure Björk och undertecknad har under SSSK´s öppna www sidor samanfattat våra erfarenheter om vad som vi tycker skall gälla för färd med barn på is. Vidare ligger på dessa sidor också inlagt några artiklar från SSSK´s årsböcker inom området samt förslag på lämpliga farkoster att transportera mindre barn på is.


Att man kan och bör ta med barn på is anser vi är självklart - man lär barnen tidigt respekt för och kunskap om is. Samtidigt får barnens föräldrar möjlighet att fortsätta med favoritsysselsättningen ;-) MEN givetvis måste rimliga krav på säkerhetstänkande och kunskap hos de vuxna uppfyllas samt att barnen är utrustade med lämpliga flythjälpmedel och hjälm.


Se mer under länkadressen http://www.sssk.se/barnpais/


Thure och jag tar tacksamt emot alla synpunkter på detta material.


Vänligen
Dag Lundén (dagl@hem.passagen.se)
 
Hundräddning

Borde inte hunden ha flytväst? Lättare att dra upp en hund via en lina i flytvästens lyftögla än via ett halsband som hunden dessutom kanske kan kränga av sig vid kraftigt drag.
Kanske kan en sele på hunden fungera lika bra som en flytväst?

(Är det dessutom risk för att hunden stryps om man försöker dra upp den ur en vak med hjälp av en lina kopplad till ett halsband av stryptyp?)

Thure Björck
 
Hundar och barn på isen

Råden är bra, men jag undrar ändå lite över en sak: "barnen är utrustade med lämpliga flythjälpmedel och hjälm."

Om vi nu tänker oss ett scenario, där en vuxen drar en kälke eller pulka med en lina på sådär fem meter, och sedan kommer ut på tunn is och går igenom, vad händer?
Farten bromsas i fallet, men pulkan fortsätter sin färd och det finns stor risk att även den plumsar i vaken. Nu finns där en vuxen i vaken och ett barn, kanske en bit därifrån. Den vuxne kan kanske ta sig upp. Och sedan? Där ligger ett barn och flyter på sin väst, runtom är tunn is. Ett barn har inte samma värmehållningsförmåga som vuxna, och det kan definitivt inte använda isdubbar. Kasta lina är kanske hellre ingen bra lösning till ett chockat barn.

Alltså: flytvästen är inte nog. Det måste finnas _något att dra upp barnet med_ ,en redan fästad lina som släpar efter pulkan. Det är så gott som säkert att en del av linan ligger kvar på isen och barnet kan snabbt dras upp, antingen av den plurrade vuxne eller av annat sällskap.

Samma gäller för hundar. Jag drog en hund med strypsnara, det gick blixtsnabbt. (Där har jag en vän för livet!)Men bäst är sele naturligtvis.

US
 
Lina till barnet

Att ha en lina permanent fästad till barnet tror jag inte på den bromsar och är i vägen. Att ha barnet fastbundet i dragfordonet kan vara farligt om fordonet skulle välta i vaken. Dragaren har draglinan från fordonet fästad i ryggsäcken eller i midjan med karbinhakar och kan koppla en kastad livlina till den draglinan när isfordonet skall bärgas. Sannolikt så finns barnet kvar i fordonet på rätt kjöl under hela plurrningen/räddningen utan att bli blött.

Flytvästen är mest till för situationen att barnet vid en rast eller på väg till eller från isen skall plurra på egen hand. Barn på skridskor ska naturligtvis också ha flyväst eller annan flythjälp.

Om barnet faller ur fordonet vid plurrningen får man fästa livlinan vid flytvästen och på så sätt dra upp barnet. I en sådan situation kan man ändå tvingas vända på barnet för att åstadkomma att barnet inte ligger med mun och näsa under vattenytan.

Jag skulle först se till att barnet eller barnen kommer upp ur vattnet därefter kan man ta hand om den vuxne.
 
"Sannolikt så finns barnet kvar i fordonet på rätt kjöl under hela plurrningen/räddningen utan att bli blött. . "

Ursäkta, men det tror jag inte alls. En kälke sjunker, en pulka flyter upp på sidan. Du har fortfarande inte angivit hur barnet kommer upp, om det skulle ligga en bra bit från kanten eller den som plurrade. Och det är väl ändå det väsentligaste.

Jag har själv sett och själv provat att ha en lina efter barnet, fastsatt i en rem runt bröstkorgen. Det bromsar inte farligt och trassel behöver det inte bli så länge man inte skrinnar i träsk o dyl. Och det kännns tryggt.

Mvh

Ulf S
 
Det fungerade vid provplurrning

Jag kan egentligen bara svara för den kombination av liggvagnskorg och skidkälke som jag provplurrat med både i bassäng och på bristande is. Se länken i ett av inläggen ovan för bilder och skisser på konstruktionen.
Det fungerade utan någon kappsejsning och utan vatten inne i fordonet. Utformningen av isfordonen är så olika att det naturligtvis är mycket olika risk för att barnet skall kastas ur vid en plurrning elle tippning eller kappsejsning.

En annan intressant fråga är hur fordonet är utfomat framtill. När det har plurrat är det viss risk att någonting utskjutande fastnar under en iskant vilket kan försvåra uppdragningen på isen. Även här fungerar en skidkälke med draglinan fäst i skidspetsarna bra.

Om barnet sitter löst ovanpå en kälke spark eller pulka är det naturligtvis större risk att det inte är torrt och inte finns kvar i/på fordonet vid en plurrning men sådana fordon ser jag ingen anledning att använda då de innebär att barnet/barnen fryser under skridskoturen vilket jag vill bespara dem.
 
Säkerhet måste ha enkla lösningar

Jag tror det föreligger ett litet missförstånd när det gäller Thures inlägg;
han talar om isfordon och menar då just dessa former av specialbyggen som
både skyddar barnet för kylan och fungerar som en "båt" i en vak. Men jag
talar om råd att ge en helt vanlig familj (ej SSSK:are eller vinterbadare)
som en solig vårvinterdag vill ge sig ut med sina julklappsskridskor på
Värtan eller Drevviken eller Riddarfjärden och tar en plastpulka eller en
snowracer på släp (eller i värsta fall en liggbarnvagn). För dem skall det
finnas ett enkelt sätt att skaffa sig en säkerhet för barnet så att det
snabbt kommer upp ur kylan om det blir plurr. Med bristfällig isvana är det
ju också större risk att man irrar sig ut på obärig is än om man är van och
pysslar med utrustning.

Jag skulle alltså vilja känna mig säker på att snabbt få upp barnet., t.ex. genom att få fatt en lina som redan är fäst i det på ett eller annat sätt. Man kanske kunde tänka sig en förbindelse mellan draglinan och barnet?

Idén med särskilda isfordon är ju också intressant, framförallt när det gäller små barn <4år. Kunde man inte inspirera någon tillverkare att utveckla ett sådant. Hur såg Kropp/Skinnarmos ispulkor ut?

/Ulf Silfverling
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.