Inget bett i isen

Hej!
Började åka långfärdsskridsko i december. Införskaffade ett par Zandstra 48 cm med Rottefella till ett par Crispipjäxor storlek 44. Får inget riktigt bett på bra isar trots att skridskorna är nyslipade. Såg att radien är 35 meter. Hur kan det påverka?

G.
 
Ev

kan kortare radie hjälpa lite. Det jag har emot Zaandstra är att det är knepigt att sidojustera skenornas position.

Thure
 
Kan det vara fel på kurvan eller slipningen, kanske grader eller så? Har själv problem med ett par helt nya Skyllermarks vilket förvånar mig. Om du skiftar skridskorna mellan fötterna blir det någon skillnad då?
Kan vara så att du lägger kraft lite fel i frånskjutet också.

-Palle
 
Ska prova att skifta plats på skridskorna. Finns det någon möjlighet att justera positionen på Rottefellabindningen i förhållande till skenan? Ser inte ut så tycker jag. Märker att jag åker ganska mycket på hälarna. Kanske bättre att fördela kraften mer jämt över skridskon.

G.
 
Förmodligen en åkteknikfråga. Dessutom är sannolikheten hög att problemet förvärras av en dåligt passande bindningsinställning (som nu inte går att göra något åt).

Förhållandevis sladdriga pjäxor och löshälsbindningar som inte medger några inställningsmöjligheter fick mig att slutligen välja fasthälsskridsko en gång för alla. Väljer man en KORT fasthälsskridsko och är mån om att ställa bindningen i både sid- och längsled så får man en kombination som det faktiskt går att åka riktigt fort med (om man verkligen tränar på tekniken - klassikt svensk åkning med upprätt rygg, raka ben och "vankande" i sidled på hälarna kommer aldrig att gå fort oavsett skridskoval, och det ger inget "bett" i isen heller). Jag känner mig aldrig efter p.g.a. mitt skridskoval. När jag blir omåkt är det av åkare som har bättre åkteknik och ffa är långa (1.90 och längre).

Den stora nackdelen med fasthälsskridsko är vikten på pjäxorna. Mina väger 1 kg och då kan man hålla sig för skratt efter vikingarännet. Har dock sett en norsk tillverkare (tror det var Alfa) som har en nordic normpjäxa som väger in på under 600 gr så det kanske finns hopp om bättring där.

Alltså; öva, öva, öva och eventuellt skridsko- och/eller pjäxbyte.
 
"Märker att jag åker ganska mycket på hälarna. Kanske bättre att fördela kraften mer jämt över skridskon."

Känner igen det där. När pjäxa/skridsko-kombinationen är dels för mjuk i pjäxan - hälparti och plös/snörning - och dels dåligt passande bindningsplacering så reagerar jag med att lägga vikten till för stor del på hälarna. Det gör att foten hamnar i spänn mot snörningen, vilket i sin tur ger bättre balans. Det är dock en balans jag saknar nytta av eftersom det inte går att åka på ett vettigt sätt så. Lägger jag tyngdpunkten längre fram på foten så blir skridsko/pjäxa så instabila att det inte heller går att åka på ett vettigt sätt.

(Observera också att den mjukhet i pjäxan som jag avser inte har med skafthöjden på pjäxan att göra. Jag upplever ett generellt problem med att pjäxor är för höga, ffa över hälsenan. Man kan jämföra med hastighetsskridskor. En pjäxa för naturis kanske inte skall vara fullt så låg, men den bör iaf kapas på höjden och desutom rejält så över hälsenan.)

Biomekaniken är olika hoss människor och endast en del av skridskoåkarna råkar ha förutsättningar att kunna åka bra med den fabriksplacerade rottefellabindningen (i relation till skenan).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennys Rätt bett i ytterskär Långfärdskridsko 20
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
L.A. Bubblor i isen? Långfärdskridsko 5
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
vid Stora hål rakt genom isen på plogade banor. Ovanligt? Långfärdskridsko 3
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
Brune Fotografering på isen under åkning Långfärdskridsko 22
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Claesh Hjälm på isen! Långfärdskridsko 22
Mats R Hur kommer isen smälta nu? Långfärdskridsko 6
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
Bertil I väntan på isen Långfärdskridsko 7
Viberg Kamera på isen Långfärdskridsko 7
and123 Inlines på isen! Långfärdskridsko 27
kr-val Mäta strömmar under isen Långfärdskridsko 6
Pellepassat Hur påverkas isen? Långfärdskridsko 1
jespan Räven raskar över isen..... Långfärdskridsko 8
Hundar & barn på isen Långfärdskridsko 8
Jonne Respekt för isen? Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.